Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Jag har gjort minst 8st uppmätta acctest 0-100 och dom har visat tider från 9.596s till 10.218s (fabriken säger 11.5s). Har alla inspelade på datorn. Men det är klart, jag har väl 'riggat' dom för att få bättre tider
Kör du detta på "dragstripen" eftersom det blir på tusendelar..måste vara en upplevelse med en Executive som är riktigt tung och sedan 2 sek bättre 0- 100, än vad Volvo själva lyckas med och en standad motor...men du kanske har extra tung gasfot.

Som ett litet tillägg, så brukar fabrikssiffrorna vara optimerade, med en bil som håller minivikt kanske 100 kg lättare än en Executive, det är också så att toppfart och acc siffror 0-100 är konkurresfaktorer, och där tiondelar oftast jämnas av nedåt.
och att då Volvo skulle missa med två sek...så ojämn kvalite har de inte på sina motorer.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Kör du detta på "dragstripen" eftersom det blir på tusendelar..måste vara en upplevelse med en Executive som är riktigt tung och sedan 2 sek bättre 0- 100, än vad Volvo själva lyckas med och en standad motor...men du kanske har extra tung gasfot.

Som ett litet tillägg, så brukar fabrikssiffrorna vara optimerade, med en bil som håller minivikt kanske 100 kg lättare än en Executive, det är också så att toppfart och acc siffror 0-100 är konkurresfaktorer, och där tiondelar oftast jämnas av nedåt.
och att då Volvo skulle missa med två sek...så ojämn kvalite har de inte på sina motorer.
Du kan säga vad du vill. Vill du inte tro mig så visst, det är ditt problem. Jag har mätningarna inspelade....

Är det någon annan som har provat att mäta sin D5? Jag kollade i TVs testarkiv och hittade lite olika tester med D5.

Grön; enligt Volvo. Röd; TVs/rotortest mätning.

(TV0624) V50 D5 automat 180hk/350Nm. 185hk/383Nm enligt rotortest. 0-100 8.5s enligt fabrik. 8.3s i TVs mätning.

(TV0609) XC90 D5 automat (6-stegad) 185hk/400Nm. 206hk/407Nm enligt rotortest. 0-100 11.5s enligt fabrik. 10.7s i TVs mätning.

(TV0523) V70N D5 6MT 185hk/400Nm. 202hk/417Nm enligt rotortest. 0-100 8.5s enligt fabriken. 8.36s enligt TVs mätning. Stod "Avensis är snabb och V70 är otroligt snabb".
av Steff 99
Du kan säga vad du vill. Vill du inte tro mig så visst, det är ditt problem. Jag har mätningarna inspelade....

Är det någon annan som har provat att mäta sin D5? Jag kollade i TVs testarkiv och hittade lite olika tester med D5.

Grön; enligt Volvo. Röd; TVs/rotortest mätning.

(TV0624) V50 D5 automat 180hk/350Nm. 185hk/383Nm enligt rotortest. 0-100 8.5s enligt fabrik. 8.3s i TVs mätning.

(TV0609) XC90 D5 automat (6-stegad) 185hk/400Nm. 206hk/407Nm enligt rotortest. 0-100 11.5s enligt fabrik. 10.7s i TVs mätning.

(TV0523) V70N D5 6MT 185hk/400Nm. 202hk/417Nm enligt rotortest. 0-100 8.5s enligt fabriken. 8.36s enligt TVs mätning. Stod "Avensis är snabb och V70 är otroligt snabb".
Och din XC90 lyckas sänka siffrorna ytterligare över 1 sek.....som är den tyngsta XC90 som produceras.
Att det skiljer några tiondelar är inget ovanligt , det beror på väder /värme/underlag /bränsle och vikt när man gör testet
Om du hade lite kunskap om hur man optimerar prestanda och siffror och hur mycket det krävs att sänka acc siffror med 20%, det är fysiska lagar som styr och förbrukad kraft.
Skulle diffen vara så stor som du säger, ÄR Volvos produktionskvalite på sina D5 motorer mycket ojämn och det tvivlar jag på att den är.
Sedan är det viktigt för alla fabrikanter att de tekniska specarna som man lämnar ifrån sig stämmer, olika länders myndigheter är de som sätter olika skattesatser, vissa länder baserar detta på motorvolym, hk, bränsleförbrukning eller/och utsläpp relaterat till förbrukning.
Är inte uppgifterna överenstämmande kan det bli problem.

Ytterligare en fråga
När blev det Rotortest som sätter officiella standarden gällande mätning på prestanda ???
av Lövet
Teknikens Värld kör för övrigt inte Rototest längre utan på rullande landsväg vilket är ett mycket sämre sätt att mäta på. Auto Motor Sport kör däremot Rototest. Teknikens Värld gjorde det förut men övergav detta till förmån för billigare (sämre) mätmetoder.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Och din XC90 lyckas sänka siffrorna ytterligare över 1 sek.....som är den tyngsta XC90 som produceras.
Att det skiljer några tiondelar är inget ovanligt , det beror på väder /värme/underlag /bränsle och vikt när man gör testet
Om du hade lite kunskap om hur man optimerar prestanda och siffror och hur mycket det krävs att sänka acc siffror med 20%, det är fysiska lagar som styr och förbrukad kraft.
Skulle diffen vara så stor som du säger, ÄR Volvos produktionskvalite på sina D5 motorer mycket ojämn och det tvivlar jag på att den är.
Sedan är det viktigt för alla fabrikanter att de tekniska specarna som man lämnar ifrån sig stämmer, olika länders myndigheter är de som sätter olika skattesatser, vissa länder baserar detta på motorvolym, hk, bränsleförbrukning eller/och utsläpp relaterat till förbrukning.

Ytterligare en fråga
När blev det Rotortest som sätter officiella standarden gällande mätning på prestanda ???
Kan förklaras med att jag inte har en lika bra mätutrustning som TV har!? Sedan vet jag av erfarenhet hur man ska göra för att uppnå rätt bra tider! :wink:

Rotortest var givetvis för 'bänkningen'.
Användarvisningsbild
av Brainy
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Och din XC90 lyckas sänka siffrorna ytterligare över 1 sek.....som är den tyngsta XC90 som produceras.

Ytterligare en fråga
Kan förklaras med att jag inte har en lika bra mätutrustning som TV har!? Sedan vet jag av erfarenhet hur man ska göra för att uppnå rätt bra tider! :wink:

Rotortest var givetvis för 'bänkningen'.
Nu får XC90_Executive och Steff99 fortsätta via pm eller skapa en ny tråd i om mätvärden och mätsätt.

mvh
Anders
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]