Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Till att börja med är ju XC40 för liten så den kan aldrig ha varit aktuell
Det finns polisiära organisationer i andra länder som redan idag kör bilar i den storleken. Men här tror jag också att de flesta poliser skulle uppleva den som liten.
De har glömt hur det en gång var...
VWpolis.jpeg
VWpolis.jpeg (444.32 KiB) Visad 937 gånger
Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av modellerna S och X, meddelar företagets vd Elon Musk i samband med företagets kvartalsrapport, rapporterar CNBC.

Kvar blir två modeller samt "containern" Cybertruck, får se om de lanserar någon mer modell framöver.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr ... ry=1440436
Häromdagen kom en eventuell indikation på vad priset minst lär bli på ID Polo.
Tyvärr en riktig besvikelse.
Volkswagen tar nämligen tillbaka bensinversionen till Sverige efter att den inte funnits här på några år.
Specifikationerna är riktigt imponerande, vad sägs om: 80 hästkrafter, manuell låda, manuell AC mm. Då tänker man att det lär ju va bra pris, under tvåhundra vore rimligt. Nejdå, priset är 279 900 :-
Kan ge mig fan på att detta är ett sätt att motivera ett från-pris på ID Polo på 399 000 :-.
Hoppas jag har fel.
GustavE skrev:Häromdagen kom en eventuell indikation på vad priset minst lär bli på ID Polo.
Tyvärr en riktig besvikelse.
Volkswagen tar nämligen tillbaka bensinversionen till Sverige efter att den inte funnits här på några år.
Specifikationerna är riktigt imponerande, vad sägs om: 80 hästkrafter, manuell låda, manuell AC mm. Då tänker man att det lär ju va bra pris, under tvåhundra vore rimligt. Nejdå, priset är 279 900 :-
Kan ge mig fan på att detta är ett sätt att motivera ett från-pris på ID Polo på 399 000 :-.
Hoppas jag har fel.
Tror mest du inte har följt med hur prisutvecklingen sett ut senaste åren på fossilbilar. En Huyndai i20 i motsvarande bensinversion kostar 292 tusen. Men elversionerna hos Volkswagen är inte nämnvärt dyrare än bensin- och dieselversioner längre. Jämför priset på en Passat TDI 4M och en ID4 4M. Det skiljer inget alls vid likvärdig utrustning. Att id Polo blir dyrare än bensinpolon är ju helt rimligt, det är en mycket bättre och roligare bil. Varför ska det vara gratis?
GustavE skrev:Det var just att dom höjt bensindrivna bilar nästan lika mycket som elbilar som var min poäng. Tror dom gjort det för att det ska se bättre ut i jämförelse med elbilarna.
Snabbsvar
Nej det är bakomliggande kostnadsökningar bakom, inte en konspiration. Tittar man på de europeiska biltillverkarnas underliggande lönsamhet så är den inte på något sätt högre idag än för 5 år sen trots att en Polo gått från 189k till 289k på samma period.
Är det stål och gummi, eller vad rör det sig om för material? Ifrågasätter inte utan undrar.
Biltillverkarna gnäller ju mycket om halvledare. Det märkliga är att avancerad elektronik som mobiltelefoner och datorer inte ökat nämnvärt i pris. Min senaste mobil, en av dom värre modellerna kostar -70 kr per månad. Exakt samma abonnemang som tidigare, vilket redan var mycket förmånligt, men med skillnaden att dom även gav mig en mobil och sänke priset med 70 kr/mån. Senaste datorn kostade lika mycket som datorerna kostat i väldigt många år.
Kan dock hålla med om att tex maskiner också blivit extremt mycket dyrare. Likadan lastmaskin som jag köpte för några år sen, har likt bilarna, mer än dubblats i pris.
  • 1
  • 469
  • 470
  • 471
  • 472
  • 473

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]