Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
Jag köpte min S60 T5 2015 för ca. 1 år sedan. Redan vid hemfärd märkte jag att värmen inte kom upp i de grader som jag önskade (21 grader). Det blåste kallt/svalt från ventilationen fast tempmätatren visade normal temp.
Kollade motorvärmaren med en portabel elmätare och den visade 0 Watt, trasig alltså
Kontaktade bilförsäljaren och han såg till att felen blev åtgärdade på verkstan. Termostat samt motorvärme byttes ut så allt funkade därefter. Tills nu i januari...exakt samma fel. Dålig eller ingen kupevärme, motorvärmen ur funktion.
Kontaktat verkstaden och bilen ska in på kontroll i februari.
Är förbyllad. Vad kan "knäcka" motorvärmaren efter så kort tid och varför blåser det svalt från ventilationsutblåsen när motortempen visar normal temp? Antar att det är 2 separata fel, eller? Fått förslag på defekt blockpackning men bilen tar inget glykolvatten från kärlet.
Någon som har nåt förlag?
Användarvisningsbild
av Erik Å
volvo i norr skrev: tis 20 jan 2026, 18:22 .. Vad kan "knäcka" motorvärmaren efter så kort tid
viewtopic.php?f=31&t=187267&p=1623457#p1623457

Typiskt beteende om man har instängd luft är att nivån i exp-kärlet hoppar upp en bra bit om man tar av locket då motorn är halvvarm. Ta det försiktigt bara, lägg en trasa över locket och öppna långsamt
av volvo i norr
Gjorde enligt rekommendation, varmkörde bilen och skruvade av locket till expansionskärlet. Några få bubblor syntes men inget mer. Lät locket vara av i några minuter, ändrade tempen och fläkten. Tyvärr ingen skillnad med värmen i kupén.
Användarvisningsbild
av lennarte
Toppackningen kan läcka på flera olika sätt. Men om man misstänker att kompressionen läcker ut i kylarvätskan så försvinner det kylarvätska under tid. Jag körde I flera år med en liten läcka på min 745-a (B234F motor). Fyllde på en liter eller så var annan eller var tredje månad. När jag till slut "tog tag i det" så var det som jag tänkt, en liiiten läcka. Vid 4-ans cylinder mot kylkanalen. Efter jag bytt (c:a 3 år sedan) har jag inte hällt I en enda cl........
Under denna tid hade jag värme i bilen hela tiden.
Har lämnat in bilen idag på en Volvo verkstad, ang problemet med kupé värmen. De kom fram till att värmepaketet är igensatt. Varm slang på en sida och kall på utgående. Varför detta har skett är oklart. Bilen har rullar 12000 mil
Återstår då att, om det är möjligt, spola ur paketet eller byta ut det.
Byte kostar ca.7000kr

Har för set spricka i "brändslesugg[…]

Borde det inte sitta givare för höger r[…]

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]