Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gameburg skrev:Beror på hur man ser det, men bilar med lilla motor/batteri har också sämre andrahandsvärde. Och för mig som har 2,5mil (5mil t o r) klarar jag på en laddning och helt utan att dra igång bensinmotorn även på vintern. De senaste 2 åren har jag tankat ca 5-6 ggr (oftast när jag gjort långresor).
Det finns bara ett sätt i alla fall att räkna rätt på det i ekonomiska termer. (Inköpspris-försäljningspris) / ägandeperiod. Om du äger bilen 3 år och har betalat 100k mer och får 50k extra när du säljer den så har du gjort en brakförlust på att köpa den dyrare bilen oavsett om du kommer 2 mil längre på el. Prisskillnaden är det viktiga. Det enda sättet att räkna är att ta med värdeminskningen. Folk på det här forumet är svenska mästare i självbedrägeri när de köper bil ;)
XRay89 skrev:@Gameburg, Jag har ca 6,6m t o r till jobbet och frugan har ca 4,8m t/r
Väldigt sällan vi gör långresor. Så vi borde nog klara oss. Vi kan ladda lite överallt nära oss om det skulle krisa liksom.
På vintern går det inte att köra 4,8m på el med lilla batteriet. Man kommer bara ca 3,5-4 mil när det är -5°. Så vill man kunna köra enbart el på den sträckan så krävs stora batteriet. Mitt tips är att be att få testköra en med lilla batteriet och en med stora om du har möjlighet. så får du se skillnaden både i hybrid och pure-läget.
XRay89 skrev:@Gameburg, Jag har ca 6,6m t o r till jobbet och frugan har ca 4,8m t/r
Väldigt sällan vi gör långresor. Så vi borde nog klara oss. Vi kan ladda lite överallt nära oss om det skulle krisa liksom.
Varför inte en riktig elbil med det körmönstret? Inga stora problem att hitta vettiga elbilar mellan 250-300k.
XRay89 skrev:@Lövet, Jag har vart inne på det, men svårt att övertala frugan
Vad har du rekommderat för elbil runt dom pengarna? Kravet vi är att en schäferhund ska få plats
Schäfern tar bort de minsta bilarna, så blir det. 250-300k räcker inte riktigt till en Tesla Model Y som annars är närmast standarden i braschen numera. Något billigare är Skoda Enyaq och VW ID4, båda är bra bilar men har en del egenheter i mjukvaran som man får vänja sig vid. Men själva bilarna är tysta, komfortabla och rymliga. https://www.wayke.se/objekt/5a8375c8-3e ... ra-automat
Lövet skrev:
XRay89 skrev:@Lövet, Jag har vart inne på det, men svårt att övertala frugan
Vad har du rekommderat för elbil runt dom pengarna? Kravet vi är att en schäferhund ska få plats
Schäfern tar bort de minsta bilarna, så blir det. 250-300k räcker inte riktigt till en Tesla Model Y som annars är närmast standarden i braschen numera. Något billigare är Skoda Enyaq och VW ID4, båda är bra bilar men har en del egenheter i mjukvaran som man får vänja sig vid. Men själva bilarna är tysta, komfortabla och rymliga. https://www.wayke.se/objekt/5a8375c8-3e ... ra-automat
Får kolla in dessa och se vad som finns
XRay89 skrev:Får kolla in dessa och se vad som finns
Om du har laddare hemma och mestadels åker runt i närområdet är elbil otroligt skönt
XRay89 skrev:@Lövet, Laddare hemma har vi tyvärr inte just nu. Därav har vi vart inne lite på hybrid istället.
Ok då förstår jag tveksamheten. Men var har ni laddaren då? För en hybrid tar flera timmar att ladda ändå, inget man gör medans man är på Ica liksom.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Hej, Finns det något sätt att mät[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]