Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
spindel skrev:Tack till er som åtminstone varit i närheten av att besvara frågan, med något annat än att jag måste köpa en diesel - vilket inte är aktuellt, även om jag är medveten om att det kanske är något bättre att dra tunga släp med.
Ja visst är det rätt fantastiskt att du skriver att du inte vill ha en XC70 eller diesel - och flera svar du får är att köpa en XC70 diesel :-D
av William85
Småkikar lite för kul också på vad man skulle kunna byta till framöver i samma prisklass som din och bensinare önskas här med (kör bara ca 1000mil/år) och om du spanar ett tag på KVD så går det att hitta tex 2020 V60CC T5 och Toyota Rav4 Hybrid inom din budget utan allt för många mil.

Jag har dock inte vågat provköra någon Rav4 än, problemet med att ha kört XC70 i 8 år är att det mesta annat brukar upplevas som bullerboxar. V60 tycker jag dock känns trevlig, lite mer som de Saabar jag haft tidigare att köra :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/h .... diesel behöver inte vara tråkigt :-D
VolvoB20 skrev: lör 31 jan 2026, 18:42 BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/h .... diesel behöver inte vara tråkigt :-D
Tråkighetsfaktor har noll betydelse för mig. Toppfart skiter jag i, man får inte köra fortare än 120 i Sverige. Och det finns ingen anledning att trampa plattan i mattan för att nå 100 km/h så fort som möjligt.
Jag vill ha en bil som fungerar bra att använda och orsaken till att jag väljer bort diesel är att jag är övertygad om att det inom min kommande bils livslängd åter kommer bli apdyrt att tanka diesel. Kunde någon regering ta bort skatten på HVO så det blev billigare att köra med hade det kunnat vara ett alternativ, men som det ser ut nu är det bensin som gäller för mig.
Hade du tagit med den motiveringen från början hade du nog sluppit några svar om dieslar. För med den beskrivning du gav på vad du ville ha för egenskaper skrek den DIESEL med stora bokstäver.

Men det är förstås en intressant ståndpunkt. Frågan är var det kommer att drabba värst? Med tanke på att landets försörjning är i mycket hög grad beroende av diesel än så länge kan man undra om det fungerar att höja diesel mycket mer än bensin? Med fraktionerad destillation kan man inte framställa bensin utan att också tillverka diesel, vare sig man vill eller ej. Krackning förskjuter tyngdpunkten mot lättare produkter som bensin, men en del diesel blir det ändå.
Reduktion vill man nog göra både med diesel och bensin.
Dyrare lär säkert allting bli, så även elektriciteten.

LÖST tankmätaren stod på 1/4 kvar […]

Uppdatering, säljaren har nu svarat och enlig[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]