Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Philipe
Hej, jag behöver hjälp.
Jag har en volvo 940 LTT från 95 jag har precis budat hem en begagnad instrumentpanel med turbomätare under varvräknare då jag inte har någon nu.
Jag hade velat ha igång den då det är ganska coolt.
Hur gör jag ? Är det vakum? Var drar jag isåfall slangen från?
Tacksam för hjälp.
av TioTusenKRBil
Slangen går väl från insuget. Bara vanlig 7 mm slang tror jag. Inget mera än så. Vänster är 0,5 vakum, mitten är 0, höger är 0,5 bar ungefär. Inte särksilt användbar mätare helt enkelt.
Tillä'gg: Du drar den genom torpeden ovanför förarens fötter original. Sitter typ ett gummiinlägg som har en pinne på sig.
av bönan
Det är snarare 1 bar turbomätaren går till, däremot finns det en variant till sena LTT-bilar som går till 0.5. Den brukar kallas "ekonometer" eller dylikt. Den varianten ser helt annorlunda ut, med ett gult och ett grönt fält och kom på årsmodell -97.

Lätt att montera, bara ta ur instrumenthuset och byta varvräknare. Matchar inte den nya mätaren med gamla instrumenthuset (det finns två olika varianter beroende på årsmodell, med olika kontakter) är det lätt gjort att bara flytta över mätartavlan från nya till gamla varvräknaren.

Du behöver dessutom en nippel till insuget att koppla in vakuumslangen på, sitter en eller flera pluggar där istället för nipplar beroende på vilken utrustning bilen har. Jag köpte en sån från Volvo för några tior. Finns flera storlekar så köp rätt.

Går att hitta rätt i katalogen på GCP.se.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]