Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Det är därför det är omöjligt att köra en XC90 D5 aut i stadskörning under
1,3l/milen den väger ytterligare 300-350 kg (2150kg) plus extrautrust.
Vikten avgör en stordel hur bränsleförbrukningen blir, det går inte att lura naturlagarna.. :cry: ..tyvärr
Jag måste fått ett drömexemplar isåfall! Jag förstår inte hur man kan komma över 1.3l/mil. Just nu (med 95% stadskörning i storstad) ligger den på 1.06l/mil. Då gasar jag ändå på rätt friskt!

Den är även helt fullutrustad, så den lär väga rätt mycket över angiven viktsiffra!

Vad ligger du på när du kör landsväg?/motorväg? t.ex...
av Steff 99
Jag måste fått ett drömexemplar isåfall! Jag förstår inte hur man kan komma över 1.3l/mil. Just nu (med 95% stadskörning i storstad) ligger den på 1.06l/mil. Då gasar jag ändå på rätt friskt!
Den jag har och åker i har gått 9800 mil så den borde vara inkörd.(Det var sonen och hustrun som ville ha en större bil...gissa vem som får åka Volvo???)
Den drar lätt 1,3 i stadstrafik..talade med en bekant på Volvo, enligt honom är det helt normalt vid ren stadskörning..kollade också tekniska data från Volvo och då stämmer min förbrukning.

Att få den att gå mer än 2 dl/mil under fabrikssiffror i stadskörning är inte dåligt !! speciellt om man gasar ..då är ju alla turbodieslar törstiga
Jag talar om faktisk förbrukning inte enligt färddator
Så du har säkert ett "drömtexemplar" ...........
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Den jag har och åker i har gått 9800 mil så den borde vara inkörd.(Det var sonen och hustrun som ville ha en större bil...gissa vem som får åka Volvo???)
Den drar lätt 1,3 i stadstrafik..talade med en bekant på Volvo, enligt honom är det helt normalt vid ren stadskörning..kollade också tekniska data från Volvo och då stämmer min förbrukning.

Att få den att gå mer än 2 dl/mil under fabrikssiffror i stadskörning är inte dåligt !! speciellt om man gasar ..då är ju alla turbodieslar törstiga
Jag talar om faktisk förbrukning inte enligt färddator
Så du har säkert ett "drömtexemplar" ...........
Färddatorn stämmer rätt hyffsat, så jag går efter den. Jag tror att allt handlar om hur man kör. Även om jag gasar så vet jag hur jag ska köra för att få så låg förbrukning som möjligt. Är dock förvånad att den är så låg!! :shock: Förra bilen, som var en T6 låg på 1.8-2.2 liter i stadskörning!

Kan säga att jag aldrig har varit med om en bil som legat under 'fabrikssiffrorna' innan....
av uffeason
Är också innehavare av en "tung" XC90 D5 med allsköns tung utrstning.
Vid stadskörning kan jag bara instämma i XC90executives åsikter om bränsleförbrukning.
Landsvägskörning brukar å andra sidan ligga på 0,85 om man nu inte marschar 140 för då ökar förbrukningen till litern.
Förvisso köpte jag inte XC90 för den låga bränsleförbrukningen men är ändå positivt överraskad.
Hade tidigare en XC90 D5 med 163 hk diesel. Den var snålare än min nuvarande.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
uffeason skrev:Landsvägskörning brukar å andra sidan ligga på 0,85 om man nu inte marschar 140 för då ökar förbrukningen till litern.
Förvisso köpte jag inte XC90 för den låga bränsleförbrukningen men är ändå positivt överraskad.
Om jag kör motorväg (dvs ca 120Km/h) så ligger den på 0.81-0.85.

Precis så köper man inte XC90 för den låga förbrukningen. Tyckte mer att det var kul att prova en diesel! Är 100% säker att det blir diesel nästa gång också, är helt 'fast'! Den låga förbrukningen är en bonus! :)
av Steff 99
Vad ligger du på när du kör landsväg?/motorväg? t.ex...
Jag har inte kollat på ren landsvägskörning , men på blandat runt 1 liter o en snittfart enligt färddatorn på ca 50 kmh.

Jag gråter inte för detta , XC90 är hög och tung ..det kostar att flytta på 2,3 ton :)
Användarvisningsbild
av A80TD
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Inte så stor skillnad då jag har AWDn, 4-hjulsdriften väger ju en hel del.
Utan extrautrustning (som RTI osv) så skiljer det ca 230kg mellan din V70 D5 awd och hans XC70 D5 awd. Den vikten gör skillnad, helt klart!
250 kg mer för XC70II, nä det stämmer inte .....

XC70II D5 1821kg ,V70II D5 AWD 1787kg ,V70N D5 AWD 1743kg

Skiljer bara 79 kg mot min, sen har jag tung extrautrustning tex krok, RTIn väger inte många gram .....
Det var inte illa. Min 2wd väger 1730 och jag har inte ens dragkrok. :shock:

Ursäkta OT. Kanske jag ska ta upp ämnet under rätt forum.
av perhall
A80TD skrev:
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev: Utan extrautrustning (som RTI osv) så skiljer det ca 230kg mellan din V70 D5 awd och hans XC70 D5 awd. Den vikten gör skillnad, helt klart!
250 kg mer för XC70II, nä det stämmer inte .....

XC70II D5 1821kg ,V70II D5 AWD 1787kg ,V70N D5 AWD 1743kg

Skiljer bara 79 kg mot min, sen har jag tung extrautrustning tex krok, RTIn väger inte många gram .....
Det var inte illa. Min 2wd väger 1730 och jag har inte ens dragkrok. :shock:

Ursäkta OT. Kanske jag ska ta upp ämnet under rätt forum.

Det beror väl på utrustningen. Kan tänka mig att taklucka väger 20 kg, xenonljus 8 kg, 17" 4 kg, High Performance 6 kg, skinn 10 kg, 4C 30 kg, värmestolar bak 500 g, 2xelstol 2x10 kg, dimljus 2 kg, elst. baklucka 8 kg, RTI 12 kg etc....

alltså nu gisssar jag bara men det blir ett par hundra kilo mellan en välutrustad och en naken bil, absolut

PH
Användarvisningsbild
av Guligan
Enligt färddatorn 10,6 l/100 km.
Bilen har rullat snart 1.300 mil så jag tycker förbrukningen borde bli något rimligare inom kort. :|
Jag kör bilen lugnt blandat stad/landsväg/motorväg men har kört med takbox sista månaden vilket förstås tar lite extra bränsle.
av perhall
Jag förstår inte vad snitthastigheten har med saken att göra.

50km/h i snitthastighet över 10 mil kan vara 2,5 mil i 150 km/h och resten, 7,5 mil, i tät stadstrafik och köer.

I ett annta fall kan 50km/h i snitthastighet vara körning i 50-70 km/h på ringleder med få stopp och starter. = under halva förbrukningen mot ovan...
PH
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 56

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]