Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag är nybörjare när det kommer till laddhybrider och skulle behöva lite goda råd. Vi kör idag en bensindriven XC40 men funderar på att byta till en begagnad Volvo V60 T6 (årsmodell 2022) som har gått strax över 13 000 mil.
Bilen har vart leasad innan och det är Securitas som har kört den

Eftersom bilen har rullat en del har jag några funderingar inför ett eventuellt köp:
Är 13 000 mil "långt" för denna modell, eller vad bör man förvänta sig framöver?
Finns det specifika problem eller barnsjukdomar för just årsmodell 2022 som jag bör hålla utkik efter?
Är det kostsamt att reparera hybridsystemet om något skulle gå sönder utanför garantin?
ThorHammer skrev: Igår, 23:37 Får du ngn form av selektgaranti el liknande på den? Annars är en av de viktigaste faktorerna på en begagnad bil Maskin och elektronikskadeförsäkringen som på t ex Volvia gäller upp till 8 år eller 17000 mil.
Dom erbjuder inte selektgaranti, Jag får med 1 månadsgaranti - Omfattar Ej AC, Fyrhjulsdrift,
Sätesvärme, Larmsystem.
Den bilen skulle jag personligen inte våga köpa. Den här säkerligen legat på 0% batteri länge under dagarna antar jag. Om de inte lämnar garanti på ens en månad för fyrhjulsdriften syftas det nog till att de också är oroliga över batteri eller elmotor eftersom de står för bakhjulsdriften och motorn fram.
Batteriet blir ju aldrig skadligt urladdat i en hybridbil då bilen används. Det är faktiskt bättre för batterihälsan att vara nära 0% än att stå fulladdat länge. En bil som gått mindre men mer på el kommer också ha cyklat batteriet mer vilket innebär mer degradering.
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]