Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till min Volvo. Då det enda som behöver göras är att koppla in en sladd och trycka på några knappar så vill jag gärna inte betala mer än nödvändigt för en sådan enkel sak. Hade det varit upp till mig så hade det varit lag på att fordonstillverkaren skulle göra det möjligt för ägaren att uppdatera mjukvaran själv, som man kan göra på andra elektroniska enheter. Men Volvo vill ju tjäna pengar, och jag vill inte bidra till ett sådant oärligt sätt att göra det om möjligt.

BIlia ville ha ca 900, men det borde väl finnas andra som har möjlighet tycker man.
Jag tror 900 är att betrakta som billigt för detta, de ska trots allt ta in bilen, koppla in en dator, vänta en stund, köra ut, fakturera.

Tyvärr tror jag att de "kopierade" diagnos VIDA/DICE grejor som finns inte kan uppdatera mjukvara. Jag har iallafall inte sett att det ska funka på den kina-kopia jag har. Hade en motsvarande till SAAB och där gick det utmärkt att flasha om styrenheter.

Man ska dock tänka på att vissa styrenheter kan "brickas" när man flashar (om man har en väldans otur) så om ECM är en sådan så kan det kanske vara värt att göra det på verkstad och inte experimentera privat...

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]