Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fullgas99
Hej! har bekymmer med min XC60 D5 ifrån -14
En D5244T15 ca 19k mil

ingen värme överhuvutaget i kupén.
får varning om att kylarvätskan behöver fyllas på
går upp i temperatur som vanligt men, väl vid driftstemp så stiger temperaturen och bilen kokar tillslut.
bilen kan stå i 24h, när jag sen öppnar expansionskärlets lock så är det ett tryck kvar och kylarvätskan stiger upp en aning? kan inte komma ihåg någon annan bil jag ägt gjort så.

följande felsökning gjord:
bytt vattenpump (volvo orginal)
båda kylarslangar är iskalla när motorn är varm.
ser inget läckage alls? möjligtvis om det är blött runt expansionskärlet p.g.a. ett övertryck och att vattnet behöver ut någonstans.
köpte ett Co2 test, ett simpelt för 160 spänn. Det gav inget utslag på avgaser i kylsystemet. Men det kanske behövs mer gedigna test för att se en mindre avgasläcka?

jag börjar få slut på ideér... termostat känns utesluten för värmepaketet bör få värme trots att termostaten är kass (stängd)
någon som kan vägleda mig i felsökningen :P
Användarvisningsbild
av fjohan82
Har du bytt locket till expansionstanken, där du fyller på kylarvätska?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Kylsystemet är slutet så i normalt läge skall inget tillföras eller försvinna, således skall det inte vara något tryck kvar efter 24h. En dieselmotor går med luftöverskott (öppet gasspjäll) och effekten regleras med mängden bränsle som tillförs, således bildas väldigt små mängder CO2. Medför att det är svårt att få tydlig indikering på förekomst av CO2 i kylarvätskan, då det är mest luft som tillförs från förbränningsrummen.
Jag hade samma symtom på min V70-11 D3 med D5204T2 och det var topplockspackningen som pajat. TS har en motor med 215 hk dvs 50 hk mer än min motor och det är inte helt osannolikt att ett cylinderfoder tyvärr har sprucket. Men har man tur kan det vara topplockspackningen eller EGR kylaren.
Köpråd xc60 2017

Hallå! Har beslutångest gällande[…]

I min bil signalerar VOC att den är off-line […]

Serviceintervall v90 D4

Precis, min fundering är, om än kanske n[…]

värme problem

Kylsystemet är slutet så i normalt l&au[…]