Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
daSea skrev: Det enda som jag märker är ett litet glapp i drivaxeln, den går liksom att rucka lite (någon mm) fram och tillbaka i längdriktningen och då hör man ett "klankande" ljud.
När splinsen glappar är det i rotationsriktningen, och det var frågan om tiondels millimetrar för det ska plinga. Det går inte att känna för hand,
Användarvisningsbild
av daSea
Kanske inte är den sortens glapp då... Får ta och plocka av hjulet igen och känna igenom allt vi varit på och skruvat på... I värsta fall blir det till att demontera allt, kolla så att allt är som det ska och sedan montera allt igen med största noggrannhet...

Bild
Enligt Haynesboken ska man vid montering byta ut de 3 övre bultarna som håller fjäderbenet till karossen (nr 1), muttern som håller krängningshämmaren mot fjäderbenet (ej utmärkt på bilden), muttern till klämbulten nere vid navhållaren (nr 5) samt då centrumbulten/drivaxelbulten. Alla de bultarna är s.k. sträckbultar som ska dras med ett visst moment.

Jag bytte inte ut någon av dem och drog dem utan tanke på moment... Kan någon av dessa ställa till med orsaken till missljudet? Det någon form av knakande/klonkande framförallt vid ojämt underlag då hjulet så att säga kränger lite... Hörs väldigt tydlig om man t.ex. kör på en ojämn kullerstensgata... men även vid mindre ojämnheter... och framförallt vid lägre hastigheter.

Så jag vet inte om det verkligen är drivaxeln som orsakar ljudet... eller om det kan vara fler orsaker.
av Denesfay
daSea skrev:Kanske inte är den sortens glapp då... Får ta och plocka av hjulet igen och känna igenom allt vi varit på och skruvat på... I värsta fall blir det till att demontera allt, kolla så att allt är som det ska och sedan montera allt igen med största noggrannhet...

http://www.forumbilder.com/images/2014/ ... 909.th.jpg
Enligt Haynesboken ska man vid montering byta ut de 3 övre bultarna som håller fjäderbenet till karossen (nr 1), muttern som håller krängningshämmaren mot fjäderbenet (ej utmärkt på bilden), muttern till klämbulten nere vid navhållaren (nr 5) samt då centrumbulten/drivaxelbulten. Alla de bultarna är s.k. sträckbultar som ska dras med ett visst moment.

Jag bytte inte ut någon av dem och drog dem utan tanke på moment... Kan någon av dessa ställa till med orsaken till missljudet? Det någon form av knakande/klonkande framförallt vid ojämt underlag då hjulet så att säga kränger lite... Hörs väldigt tydlig om man t.ex. kör på en ojämn kullerstensgata... men även vid mindre ojämnheter... och framförallt vid lägre hastigheter.

Så jag vet inte om det verkligen är drivaxeln som orsakar ljudet... eller om det kan vara fler orsaker.

Jag bytte aldrig heller några av dessa bultar/muttrar vid byte av fjäderben och dämpare samt fjädrar.

Drog heller inget med moment utan tog i mkt med spärrskaftet. Drog åt bulten som håller fast fjäderbenet extra hårt dock.
Användarvisningsbild
av daSea
hmm... blir galen på det där ljudet... i värsta fall är det kanske så att drivaxeln är defekt. Inre knuten drogs ju isär men monterades ju ihop igen. Volvoteknikern tyckte dock att den verkade lite knixig när han rörde på den och frågade om jag hört något missljud tidigare, vilket jag då inte hade. Men det känns inte som det är ett sådant ljud som kan uppstå av det... låter mer som något är löst och skramlar/vibrerar med ett klankande ljud... Den servades ju efter ljudet uppstått och ska vara kollad när det gäller drivaxlar och drivknutar...
av Fgrhm
Hur gick det för dig med problemet, har samma problem efter byte av fjäderben. Hittar bara glapp i höger drivaxel både radiellt och axilärt. Väldigt irriterande 🙂
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]