Moderator: Moderatorer
anp skrev:Ja skillnaden är väl bara att du också får ersättning för brand, stöld och glas. Det verkar ändå inte så troligt att bilen skulle börja brinna eller bli stulen. Stenskott är väl lite mer troligt, men det är väl ändå 1500kr i självrisk då?Tomas88 skrev:Kanske missat ett alternativ? Jag skulle inte kunna tänka mig att ha något annat än trafikförsäkring. 3400 om året är tillräckligt tycker jag.Och skillnaden mellan trafik och halv är?
För egen del har jag alltid, efter en dyrköpt lärdom på första bilen för 20 år sedan, haft minst halvförsäkrat.
På mina bilar idag har jag helförsäkrat då skillnaden är så liten i pris mellan halv och hel.
Prisskillnaden har jag för övrigt tjänat igen för lång tid framåt, om man får tänka så, efter en viltolycka häromåret med den ena bilen.
Tomas88 skrev:En annan skillnad är att om bilen blir stulen, och bärgad. Får du som bilägare betala hela kalaset.anp skrev:Ja skillnaden är väl bara att du också får ersättning för brand, stöld och glas. Det verkar ändå inte så troligt att bilen skulle börja brinna eller bli stulen. Stenskott är väl lite mer troligt, men det är väl ändå 1500kr i självrisk då?Tomas88 skrev:Kanske missat ett alternativ? Jag skulle inte kunna tänka mig att ha något annat än trafikförsäkring. 3400 om året är tillräckligt tycker jag.Och skillnaden mellan trafik och halv är?
För egen del har jag alltid, efter en dyrköpt lärdom på första bilen för 20 år sedan, haft minst halvförsäkrat.
På mina bilar idag har jag helförsäkrat då skillnaden är så liten i pris mellan halv och hel.
Prisskillnaden har jag för övrigt tjänat igen för lång tid framåt, om man får tänka så, efter en viltolycka häromåret med den ena bilen.
Prisskillnaden är väl kanske inte så stor heller men det är ju ändå försäkringsbolaget som tjänar på att man har försäkringar i slutändan.
Tomas88 skrev:Men nu fattar jag inte. Bärgades din bil någonstans utan att du bad om det?Ja, den blev stulen och lämnad på underredet efter att hjul och annat av värde plockats av. Därifrån blev den bärgad till polisens/f-bolagens uppsamlingsområde för stulna fordon där jag fick lösa ut den mot bärgningskostnaden.
Tomas88 skrev:Fan va jäkligt. Kontaktade de inte dig innan så du kunde hämtat den själv.Nu lyser din oerfarenhet igenom Tomas88.