Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har fyllt på olja och nivån är full på stickan men inte i displayen ännu. Har kört ca 40 km. Hur lång bör jag köra innan det uppdateras i displayen. 50. 100, 200 km? På min BMW uppdateras det direkt om bilen står på plan mark.

XC70 D5 -13
Eller så är mätvärdena frysta i vinterkylan :-D
Allvarligt talat, nivåsensorn ger väl bara meningsfull signal då bilen stått parkerad med avstängd motor ett bra tag? När man kör skvalpar ju oljan omkring förutom att en del är på rundresa genom i motorn..
Kan det vara så att nivån som visas är nåt genomsnitt av x styck "innan motorstart" avläsningar snarare än baserat på körsträcka?
Ökendålig funktion. På min BMW kan jag hälla i olja, starta motorn och direkt se hur mycker olja det är i. Dutta i lite till och direkt se det i displayen och går jag ut och tar upp stickan stämmer de överens.

Volvo måste man köra 5 mil och ändå får man ett halvdant värde....

För övrigt rinner modern helsyntetisk olja snabbt ned I tråget om motorn inte bottenfrusen. Tar ju max 60 sekunder om man kollar på stickan att oljan runnit ned. Även om bilen står en timme så ökar nivån på stickan ju bara mikroskopiskt. Jag har testat, flera ggr och det tar ingen tid alls för oljan att återvända till tråget.
VolvoB20 skrev:Ökendålig funktion. På min BMW kan jag hälla i olja, starta motorn och direkt se hur mycker olja det är i. Dutta i lite till och direkt se det i displayen och går jag ut och tar upp stickan stämmer de överens.

Volvo måste man köra 5 mil och ändå får man ett halvdant värde....

För övrigt rinner modern helsyntetisk olja snabbt ned I tråget om motorn inte bottenfrusen. Tar ju max 60 sekunder om man kollar på stickan att oljan runnit ned. Även om bilen står en timme så ökar nivån på stickan ju bara mikroskopiskt. Jag har testat, flera ggr och det tar ingen tid alls för oljan att återvända till tråget.
Har inget med distansen att göra, skulle säga att det har med temperaturen att göra.
Volvo vill väl att verifiera att värdet vid full motortemperatur är inom en viss gräns.
Kan inte säga att de lyckas verifiera något vidare. Nu är nivån på max på stickan och trots jag kört flera mil så står det fortfarande i displayen att kag ska fylla på mer. Tur man inte litar på det utan rotar nere I motorrummet efter den förkrympta stickan
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]