Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

batmac skrev: Igår, 23:57 Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju vad :-D
ingen expert, men sitter det inte elekroniska spjäll som styr blandningen av luften in genom värmesystemet och elektriska ventiler för vattnet och något av dessa kan ha kärvat fast eller har andra problem med styrningen, har för mig att det inte är ett allt för ovanligt problem.
Värmepaket blir inte bättre med tiden..
När ångmaskiner blev vanliga upptäcktes fenomenet pannsten.. Kalk och magnesium i vattnet fälls ut precis där kanalerna är som smalast eftersom tryckfallet (enligt Bernoulli ;-) ) blir störst där och kokpunken sänks. Pannstenen stryper flödet ytterligare, mer tryckfall och mer utfällning..
Själv använder jag destillerat vatten till kylsystemet. Avfuktaren i garaget levererar massvis :-D
En dum fråga, men du har väl dieselvärmaren på när du kör? Moderna dieslar har svårt att komma upp i temp med bara motorn vid lugn landsvägskörning. Värmepaketet räcker som kylare vid några minusgrader. Det är mycket att värma upp på 4-5 dl per mil (12 l isvatten 6 l olja en metallklump till motor och vxlåda på 150 kg) till det ska det driva fram 1.5 ton bil i 90 km/h
VolvoB20 skrev: ingen expert, men sitter det inte elekroniska spjäll som styr blandningen av luften in genom värmesystemet och elektriska ventiler för vattnet och något av dessa kan ha kärvat fast eller har andra problem med styrningen, har för mig att det inte är ett allt för ovanligt problem.
Erik Å skrev:Värmepaket blir inte bättre med tiden..
När ångmaskiner blev vanliga upptäcktes fenomenet pannsten.. Kalk och magnesium i vattnet fälls ut precis där kanalerna är som smalast eftersom tryckfallet (enligt Bernoulli ;-) ) blir störst där och kokpunken sänks. Pannstenen stryper flödet ytterligare, mer tryckfall och mer utfällning..
Själv använder jag destillerat vatten till kylsystemet. Avfuktaren i garaget levererar massvis :-D

Det känns ju som att det kan vara ett flerdelat problem, att värmefördelningen i kupén är en sak i det, men är inte 75 grader lite i lägsta laget?

dieselkenneth skrev:En dum fråga, men du har väl dieselvärmaren på när du kör? Moderna dieslar har svårt att komma upp i temp med bara motorn vid lugn landsvägskörning. Värmepaketet räcker som kylare vid några minusgrader. Det är mycket att värma upp på 4-5 dl per mil (12 l isvatten 6 l olja en metallklump till motor och vxlåda på 150 kg) till det ska det driva fram 1.5 ton bil i 90 km/h
Åt mitt håll finns inga dumma frågor :-D Men jo, jag har både startat den manuellt men också kört den i autoläget för hjälpvärmare. Det är en liten del i varför jag ibland funderar på om värmaren i sig inte är helt hundra, men samtidigt så värmer den ju upp motorn till 45 grader inför start och det hade den ju inte gjort om den varit kass inbillar jag mig.
Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som reservdel hos Volvo så jag har tagit hem två stycken så jag kan byta dom, då ska jag också ta loss slangen så jag kan se hur termostaten sitter när bilen är kall. Men jag ska väl erkänna att det lutar mot att låta någon som vet vad dom håller på med felsöka istället.
batmac skrev: Idag, 13:16 ..det lutar mot att låta någon som vet vad dom håller på med felsöka istället.
Jag anar en viss övertro till verkstadsteknikernas kompetens här :-D
Men föralldel, inte omöjligt att du får nya djärva hypoteser därifrån. Inte gratis, you get what you pay for :-)
Med Vida kan man ju faktiskt diagnosticera sånt som hemmamekare inte kommer åt. Spjäll-lägen t.ex.
Erik Å skrev:Jag anar en viss övertro till verkstadsteknikernas kompetens här
Allt är ju relativt ;-) Men i jämförelse med mig själv då iallafall :-)
Det kan ju vara läge att hälsa på sin personliga servicetekniker och fråga vad de föreslår för åtgärder och vad det kan tänkas kosta..
Så gör jag själv ibland :-) Man anar rätt snabbt om det är fakta/erfarenhetsbaserade förslag eller vilda gissningar :party:

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]