Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlofEmanuel
Hej. Noterade i morse att höger framdäck på vår V60 CC D4 från 2020 hade punktering. Såg inte ut att vara någon luft kvar i däcket. Vill ta den till vår auktoriserade verkstad för att reparera/ersätta enligt konstens regler, men är i valet och kvalet hur jag skall få bilen dit. Alternativ ett är att använda kompressor med tätningsskum. O m jag får det att fungera gissar jag att det tillkommer omkostnad på verkstaden för att rensa däcket från skummet etc. Alternativ två är att använda bärgare. Kostar 1500kr via självrisken i helförsäkringen hos Folksam. Läst på forumet att en del bärgare tätar lite tillfälligt på plats så att man kan köra bilen till verkstaden sedan. Tacksam att höra hur någon annan hade agerat. Vi har inte Volvo Assistans då firman som sålde bilen begagnad gjort service på ej auktoriserad firma.
@OlofEmanuel, Prova att använda bilens kompressor, ligger (nog en) i bagaget. Eventuellt håller däcket luften tillräckligt, eller i alla fall så du kan köra halvvägs innan det är dags igen att fylla på

Släng på ett av sommardäcken, om du har de hemma

Kolla däcket själv innan med. Se så att du tror att det förefaller ok att köra med

Laga däcket själv, oftast går det hur bra som helst
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/atv/ ... 2000022836

PS: Du har alltså inte assistansförsäkring i din bilförsäkring(?)
Pumpa och kolla trycket efter en halvtimme innan du åker..
Verkstäderna är skyldiga att ta av däcket och inspektera insidan innan de pluggar. Drar iväg i pris, inte lönt göra på ett slitet däck.
Mindre firmor kan vara mer flexibla.. :-D
Är hålet nära kanten av slitbanan får man inte plugga..
Erik Å skrev: Verkstäderna är skyldiga att ta av däcket och inspektera insidan innan de pluggar. Drar iväg i pris, inte lönt göra på ett slitet däck.
Mindre firmor kan vara mer flexibla.. :-D
Är hålet nära kanten av slitbanan får man inte plugga..
Ja fast kanske inte skyldiga(?) Mailade de 2022 då jag undrade, kan ju ändrats? :-)

"Hej!

Att montera av däcket och inspektera insidan är något som alla seriösa däckverkstäder gör, då man inte kan avgöra om däcket har blivit överbelastat eller gått varmt från utsidan. Dock finns det ingen bestämmelser som säger hur man skall laga ett däck, endast att det skall göras på ett fackmannamässigt sätt, vilket enligt vår mening är att demontera och inspektera däcket innan man lagar det.

En lagning med plugg från utsidan kan mycket väl vara en fackmannamässig lagning om man demonterar däcket och tätar hålet också från insidan, då riskerar man inte att vatten eller luft tränger in i däckets stomme.

Men, den vanligaste metoden är som du nämner att lag däcket med en sk. paraplyplugg från insidan, då tätar man både hål och insida på en gång, och kan också se att däcket är oskadat på insidan.

Med vänlig hälsning/Best Regards

Bernt Wahlberg
Informationschef/General Secretary
The Scandinavian Tire & Rim Organization"
EX60

Någon som byggt sin bil ännu? Jag fund[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Tack för alla tips. Jag tänker att jag u[…]

14 - 14,3 är bra. Min P80 laddar med 13.[…]

Vilken modell har du?