Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tittade på min XC70 D5 AWD när den fungerade som den skulle. Vid körning på motorväg (typ 110) gick kylvätsketemperaturen efter kallstart först upp till 92-93°C, sjönk därefter till ungefär 85°C när termostaten öppnade och det kalla vattnet som stod i kylaren plötsligt kom in för att sedan stabilisera sig på ungefär 88°C.
Tack för alla tipsen. Läste att termostaten sitter riktigt rövigt till bakom motorn på dessa bilar men fick tips på Facebook att den kan sitta fram också, och det ser den ju ut att göra. Då blev det ju helt plötsligt en annan kostnadsnivå på att bara testa att byta den. Tänker mig att om jag vågade mig på att spola värmepaketet så kanske jag vågar byta den där :-)

Smidigast att bara byta termostaten eller hela huset? Bara termostaten är väl "bara" att öppna upp, göra rent och byta tänker jag mig.

IMG_0738.JPG
IMG_0738.JPG (291.81 KiB) Visad 355 gånger
Dum fråga, hur öppnas den här termostaten? Är det pinnen som rör sig uppåt? Jag läste att det händer att man kan få defekta så jag kokade den innan och det var nog det enda jag såg hända.

termostat2.jpg
termostat2.jpg (160.08 KiB) Visad 146 gånger

Hittade den här bilden i en annnan tråd och det ser ut som att pinnen kanske då trycker hela termostaten ner/in mot huset för att släppa fram flödet. Kan det stämma?

termostat3.jpg
termostat3.jpg (549.58 KiB) Visad 146 gånger
Blev bara fundersam för jag såg några klipp på Youtube och där var det som att brickan öppnade upp, men det kanske skiljer sig.
batmac skrev: Idag, 19:44 Dum fråga, hur öppnas den här termostaten? Är det pinnen som rör sig uppåt?
Så är det säkert. Ser ut som att det yttre "skelettet" på en klassisk termostat är bortrationaliserat och ersatt med aluminiumhuset och du byter bara själva ventilkäglan med sin pinne..
termostat.JPG
termostat.JPG (38.08 KiB) Visad 101 gånger

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]