Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fått Motorsystem - Service erfodras och får ut dessa koder/felmeddelanden.
Fick upp felet ena dagen, nästa dag var det borta och igår kom det tillbaka och försvinner inte :)
Det fungerar som vanligt iaf.

XC90 2016 D5 Automat

Tips på vad som kan va fel och förslag på åtgärd/byte :)

Eller är det verkstad som gäller?
Bilagor
xc1.jpg
xc1.jpg (361.49 KiB) Visad 895 gånger
xc0.jpg
xc0.jpg (303.25 KiB) Visad 895 gånger
xc2.jpg
xc2.jpg (275.45 KiB) Visad 895 gånger
Kanske att spjällhuset eller kabel dit fått stryk. Den reglerar färskluftflöde för att EGR ska få bättre flöde in till insugsgrenrör. Då skulle jag förvänta mig EGR-felkoder så småningom också.

Alternativ om D5:an i ÅM 2016 har den gamla D5-motorn från V70 i som hade spjällar inbyggd i själva grenröret till varje cylinder. Där brukar det finnas ett stag och lagring til/från ställmotorn som ger upp vid ca. 20.000 mil.

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk

Truckdoktor skrev:Kanske att spjällhuset eller kabel dit fått stryk. Den reglerar färskluftflöde för att EGR ska få bättre flöde in till insugsgrenrör. Då skulle jag förvänta mig EGR-felkoder så småningom också.

Alternativ om D5:an i ÅM 2016 har den gamla D5-motorn från V70 i som hade spjällar inbyggd i själva grenröret till varje cylinder. Där brukar det finnas ett stag och lagring til/från ställmotorn som ger upp vid ca. 20.000 mil.

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk
Kan det hänga ihop med ett annat bekymmer jag har, att den "kvittrar" vid gaspådrag. En annan som hade liknande bekymmer så satt flera av bultarna till grenröret löst och efter att ha dragit åt dessa så slutade hans bil att "kvittra".

Kanske en bieffekt om jag har samma bekymmer som genererar dessa koder.

Har inte gjort något försök att komma åt och se om jag har något som är löst då det inte verkade helt lät att komma åt :D

Men ska försöka lämna in den till verkstad så får de greja med den, osäker på vilken motor som sitter i den.
Mer än att den rullat 33.000 mil ca :D

Fixa termostaten och åk en längre tur s[…]

Här är en info-film från INA som v[…]

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]