Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MathiasS
Hej på er,

Första inlägget här på forumet - det är dags att sälja Audin (S4 Bit) och köpa stor-volvo.....

Just nu ser det ut som att en v70 2.5t AWD årsm 05 eller 06 är rätt bil för oss.

Jag funderar lite å detta med automatlådan - fanns den med fem växlar dessa årsmodeller? Tillval eller standard kanske?

Efter att ha åkt 320hk torsen-quattro några år har jag lite svårt att vänja mig vid tanken på en drivlina som driver mer fram än bak. Till vissa Audi-haldexbilar finns det uppgraderingar att köpa (mjukvara+något ventilhus) för att göra bilen mer bak än framhjulsdriven... Finns det något liknande till Volvos bilar?

Lita på att det kommer fler frågor...

Mvh,
Mathias
Användarvisningsbild
av hollan
MathiasS skrev:Hej på er,

Första inlägget här på forumet - det är dags att sälja Audin (S4 Bit) och köpa stor-volvo.....

Just nu ser det ut som att en v70 2.5t AWD årsm 05 eller 06 är rätt bil för oss.

Jag funderar lite å detta med automatlådan - fanns den med fem växlar dessa årsmodeller? Tillval eller standard kanske?

Efter att ha åkt 320hk torsen-quattro några år har jag lite svårt att vänja mig vid tanken på en drivlina som driver mer fram än bak. Till vissa Audi-haldexbilar finns det uppgraderingar att köpa (mjukvara+något ventilhus) för att göra bilen mer bak än framhjulsdriven... Finns det något liknande till Volvos bilar?

Mvh,
Mathias
aut är 5stegs på dom
Användarvisningsbild
av MathiasS
Ok, tack för svaret. Så det enda man har att välja på i det avseendet är geartronic funktion eller inte alltså...

Mvh,
Mathias
av Psyko
MathiasS skrev:

Mvh,
Mathias
Du kan välja på Geartronic eller inte.
Nej, det finns ingen ombyggnadsmöjlighet på awd:n.
Användarvisningsbild
av MathiasS
Psyko skrev:
MathiasS skrev:

Mvh,
Mathias
Synd. Lite mer vrid där bak hade inte skadat.....

;)

Mvh,
Mathias
av bilgalen
En väldigt viktig sak för dig att beakta när du kommer från Audi quattro är att det här DSTC på Volvo awd aldrig går att stänga av helt. Så att gasa runt Volvon eller få lite bredare ställ i kurvor är bara att glömma.

Volvon är endast tänkt att vara säker på vägen, inget annat. En säljare jag pratade med kallade Volvos awd för "mer ett avancerad antisladd system, än fyrhjulsdrift".
Användarvisningsbild
av MathiasS
bilgalen skrev:En väldigt viktig sak för dig att beakta när du kommer från Audi quattro är att det här DSTC på Volvo awd aldrig går att stänga av helt. Så att gasa runt Volvon eller få lite bredare ställ i kurvor är bara att glömma.

Volvon är endast tänkt att vara säker på vägen, inget annat. En säljare jag pratade med kallade Volvos awd för "mer ett avancerad antisladd system, än fyrhjulsdrift".
Påminn mig inte.....

Jag är medveten om att saker inte kommer bli vad det varit och bytet görs väl inte helt frivilligt får jag erkänna. Vi måste dock ha en större bil och att gå till en ungefär lika ny A6a blir tyvärr för dyrt.

Sedan ska man också ha klart för sig att bakom namnet "quattro" döljer sig 4-5 olika system av fyrhjulsdrift, de flesta baserade på torsendiffen, men ändå väldigt olika varandra. En S4 Biturbo 1999 har tex inga elektroniska hjälpmedel alls utan bara en mittmonterad torsendiff. För normalbilisten är dette inte speciellt säkert i lite högre fart. Kul för aktiv körning men rätt lynnigt om man vill åka "säkert" ( i övergången från understyrning till överstyrning glider bilen i sidled, många reagerar med att gasa mindre eller styra emot och då blir det bara värre, rätt är precis tvärtom vilket kräver både övning och självförtroende....)

Mvh,
Mathias
av rickardrules
En säljare jag pratade med kallade Volvos awd för "mer ett avancerad antisladd system, än fyrhjulsdrift"
Vilken kass säljare, har han ingen kännedom om sin egen produkt.. När du bromsar spelar det ingen roll om du har 2 eller 4 hjulsdrift.
av bilgalen
rickardrules skrev:
En säljare jag pratade med kallade Volvos awd för "mer ett avancerad antisladd system, än fyrhjulsdrift"
Vilken kass säljare, har han ingen kännedom om sin egen produkt.. När du bromsar spelar det ingen roll om du har 2 eller 4 hjulsdrift.
NÄ!!!

Var i ovanstående citat står då detta??
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MathiasS skrev:
Psyko skrev:
MathiasS skrev:

Mvh,
Mathias
Synd. Lite mer vrid där bak hade inte skadat.....

;)

Mvh,
Mathias
Helt ointressant på Volvon ... eftersom DSTC inte går att stänga av så går den in och totalstryper hela bilen så man tror den stendör innan man hinner sladda överhuvudtaget. Säkert men skittråkigt, men vad kan du vänta dig det är ju en volvo...

Du skulle inte märka ett skit on du hade lite mera drivning till bakhjulen.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]