Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha1968
efraiem1 skrev: mån 29 dec 2025, 10:24 Utmärkt guide!
Några frågor.
Det är svårt att hitta en 12v 55W lampa idag. Antar det är för att begränsa strömmen även om det är en rejäl säkring där vid B11?
Borde man inte kunna mäta spänningen mellan pinne 3 och pinne 1? Är det spänning där så är elmotorn hel?
Eller finns det risk att motorn skurit på så sätt att den inte kan snurra men är hel i övrigt?
Tack så mycket :-)
En Volvo S80/V70/XC70 (eller Biltema?) har en helljuslampa typ H7 12V/55W eller H9 12V/65W som man kan nytta till att begrãnsa strömmen till ungefär 5 Amp. då säkring B/F11 är på 40 Ampere...

Man kan mäta spänningen mellan pinne 3 och pinne 1 med Voltmeter, men det går inte att lita helt på mätvärde då fläktmotorn kan ha skurit eller kortslutits,
eller man kan ha kontaktfel där man kan mäta spänning men det går inte tillräckligt med ström till att starta fläktmotorn
av efraiem1
jiha1968 skrev:
efraiem1 skrev: mån 29 dec 2025, 10:24 Utmärkt guide!
Några frågor.
Det är svårt att hitta en 12v 55W lampa idag. Antar det är för att begränsa strömmen även om det är en rejäl säkring där vid B11?
Borde man inte kunna mäta spänningen mellan pinne 3 och pinne 1? Är det spänning där så är elmotorn hel?
Eller finns det risk att motorn skurit på så sätt att den inte kan snurra men är hel i övrigt?
Tack så mycket :-)
En Volvo S80/V70/XC70 (eller Biltema?) har en helljuslampa typ H7 12V/55W eller H9 12V/65W som man kan nytta till att begrãnsa strömmen till ungefär 5 Amp. då säkring B/F11 är på 40 Ampere...

Man kan mäta spänningen mellan pinne 3 och pinne 1 med Voltmeter, men det går inte att lita helt på mätvärde då fläktmotorn kan ha skurit eller kortslutits,
eller man kan ha kontaktfel där man kan mäta spänning men det går inte tillräckligt med ström till att starta fläktmotorn
Haha tittade bara på vanliga glödlampor. Sådan H7 är ju utmärkt, lätt att ansluta kablarna också.
Återigen stort tack för hjälpen!

Skickat från min SM-S921B via Tapatalk

Tänkte följa upp denna. Det var min regulator som var problemet. Så nu har jag värme igen.
När man demonterar den så finns det några små tips jag tror skulle ha hjälpt mig.
Ps. Jobbet är inte svårt det är bara lite dåligt med utrymme.
1. Det finns en ljudisolering som är som en triangel som du bara river loss. Det är inte den som Vida hänvisar till med att man ska skära. Det man ska skära bort är det som sitter mot plåten mot motorrummet. Här tycker jag man ska vara generös när man skär. Det gör livet lättare sedan.
2. Gör en markering med ett färgstift på kanten på regulatorn och på hållaren så du har ett referensmärke. Om du överför det till den nya regulatorn så kommer du ha mycket lättare att hamna rätt. Förslaget är att du gör det klockan 06.
3. Att skruva loss kan vara knepigt. Jag satte en skiftnyckel på vredet och sedan en skiftnyckel på den första. Så fick jag lite hävarm.

Allt som allt. Lätt jobb. Tog det förvånandsvärt mycket tid när jag inte lyckades hamna rätt i vinkeln. Därav tips 2.

Skickat från min SM-S921B via Tapatalk

Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]