Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en V90 2021. När jag köpte den för ca ett halvår sedan har jag för mig att bagagelucka stängde igen ganska mjukt och sedan drog åt den sista biten automatiskt. Det knarrade redan då och efter ett par veckor började det knakar och luckan slog då igen ganska kraftigt.
Fick fjädrarna bytta så klart och de låter inget längre, men upplever fortfarande att den drar igen relativt fort, och inget "efteråtdragande".

Vad är rätt beteende här?
Min XC90 har en tydlig rampning när den stänger och öppnar. Motorn varvar upp, kör en stund och bromsar in strax innan den kommer till ändläget.
Om det ska vara olika på en V90 och en XC90 har jag ingen vetskap om.
Det ni beskriver stämmer bättre överens på den XC70 jag hade. Den körde ner till låset tog stopp, varefter det drog in och stängde luckan. Om stoppen var rätt justerade. Annars gick den med en skräll tills det var stängt.
Uppåt var det också mer av full fart hela vägen och sen tvärstopp i toppen. Jag noterade speciellt skillnaden när jag hade köpt XC90:n som efterträdare till XC70:n.

Jag tittade på min XC70 D5 AWD när den […]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Stefans 968

Passade även på att montera dämpar[…]

Bagagelucka stänger hårt

Det ni beskriver stämmer bättre öve[…]