Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!

Jag har en V60 D2 från 2013. Det sitter elektrisk parkeringsvärmare som fungerar väl. Jag åker däremot ganska korta sträckor och funderade på om det är möjligt att installera en vanlig motor- och kupevärmare som komplement? Krävs det lika mycket jobb som för bilar utan parkeringsvärmare eller går det att koppla på denna på något sätt?

Med vänliga hälsningar,
Jag vet inte hur det är just för din modell, men det kan till och med vara svårare att kombinera de två i vissa fall, underlättar gör det tyvärr inte.

Det går säkert att montera, om inte original går det säkert med någon eftermonteringssats (Defa/Calix). Men smidigast är ju original om det fortfarande finns tillgängligt och den går att kombinera med bränslevärmaren (det vet din Volvo ÅF).
På min årsmodell vet jag att Volvo skriver att om man har en bränsledriven värmare kan man inte kombinera detta med en elektrisk motorvärmare. Tror det har något med monteringen för kylvattnet. Vet inte hur det är på de tidigare årsmodellerna.
Jag har både bränsle värmare och slangvärmare s60 t5 2015.
När jag använder slangvärmaren och är det kallare än typ -2 ute då är den svårtstartad vet inte varför och inte bilbolaget heller.
På min årsmodell vet jag att Volvo skriver att om man har en bränsledriven värmare kan man inte kombinera detta med en elektrisk motorvärmare. Tror det har något med monteringen för kylvattnet. Vet inte hur det är på de tidigare årsmodellerna.
Jag skulle säga att man kan ha både dieselvärmare och elektrisk monterade men man bör inte köra dem samtidigt.

Kika på länken nedan hur du monterar elektrisk motorvärmare för denna bil
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 3%20D4162T

Sen om du vill koppla in ett cupe-uttag så fanns det två installationsanvisningar,
Vet ej skillnaden, kan ha att göra med vilket artikelnummer på cupe-satsen du har köpt från Volvo.

Du kan kika på alternativen på följande länk.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /D2?query=
Ja, såhär står det på "passar till V60 2014-2018 B4204T9 B4cyl.T Bensin - Förutsätter: Bil utan bränslevärmare. Exklusive kupékontakt."

Jag vet att jag har frågat Volvo ifall de kan montera och då har jag fått som svar att det går inte att montera om en bränslevärmare är monterad. Men kan vara så att det går visst att montera men inget de vil göra..
av Lelleprinter
Frågeställaren hade årsmodell 2013 och en Dieselmotor D2.
I ditt fall så har du en bensinare 2014-2018 B4204T9,
Troligtvis är det motoralternativet som gör skillnaden.

Jag försökte hitta ditt motoralternativ T9 men den fanns inte med.
Du kan prova att via nedan länk välja din bilmodell och motor och se vad som finns för tillval.
https://accessories.volvocars.com/sv-se
Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]

Bifogar ett schema med färgkoder för kab[…]