Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Försöker öppna tråden igen!!. Har en volvo 240 ifrån 1988 med lh 2.2 och en sån tädningsbox i motorutrymmet. Och bilen startar inte. vad ska man kolla när det gäller den där boxen? grejen är att jag har gnista och bensin men tror den där boxen spökar sig.
Mvh Hubbe56
Tändmodulen kostar 400 på Vparts. Den kan tydligen gå på lunch och ett tips från erfarna volvister har varit att plocka sådana på skroten när man ha vägarna förbi. Självplock finns väl knappt, men ändå. Så köp en och prova är möjligen ett tips. Men (enligt tidigare svar i tråden) har du 2.2 så finns ingen sådan modul/förstärkare intill batteriet - eller? Jag ska inte killgissa (eller tjejkänna) mer nu. Mekarna får svara dig.
Enligt vad jag kommer ihåg, alla 240 med elektronisk tändning ska en tänd förstärkare/modul. Detta gäller modeller med Bosch tändsystem. Vissa årsmodeller hade ett Amerikanskt (Bendix) tändsystem, då sitter tändförstärkaren ihop med tändspolen. Och sitter då inte vid vänster strålkastare.
Bagagelucka stänger hårt

Min smäller också igen, tror (trodde) a[…]

Antagligen termostaten har fastnat i helt/delvis &[…]

Patch VIDA 2014D

Tack- Hittade denna som åtgärdade datum[…]

Omstart hjälper inte ett dugg i detta fallet.