NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LennartDoe
dieselputte skrev:Ingen erfarenhet, men det varnas ju när man skall byta bromsvätska att inte låta nivån bli för låg i behållaren. Skall visst vara bökigt att lufta abs enheten. Sen kan ju även koppling behöva luftas om man inte har automat.

Nipplarna kan du säkert få loss med en polygrip om du värmer rejält med en riktig gaslåga. Nya köper du hos Mekonomen för c 40kr st.
När jag kollade video på när en snubbe renoverade bromsok lät det som ett vanligt problem att nipplar och gängorna på bromsslangarna kan gå av på gamla grejer och bli kvar i oket, men vore ju grymt om det gick att få ut alla. Det känns som ett naturligt första steg nu att byta ut alla luftningsnipplar eftersom hela bromssystemet behöver luftas efter byte av ABS pumpen. Kanske ska testa att byta slang också vid det däcket som strular alternativt lossa röret till vänster fram vid ventilboxen och se om bromsen släpper, i så fall är ju slangen ok.

Sen efter det är det nog bara att bita i det sura och köpa ABS-pumpen. Men de 2 första felen var ju signalfel av typen "ingen signal" och det talar för att det är modulen som strular. Nuvarande fel är nog enbart låst bromsok vänster fram som ger BCM-0011 "felaktig signal" när däcket inte snurrar som förväntat och då är det troligtvis inte modulen utan själva pumpen och ventilboxen om jag förstått rätt, eller kan modulen felaktigt be ventilboxen stänga ventilen till ett bromsok?

Verkar ju typ inte gå att köpa nya moduler utan då är det begagnat och såga upp och löda etc. Själva pumpen med ventilboxen går ju i alla fall att få tag i ny. Tänkte köpa begagnad först, men går den att testa innan man monterar den? Annars är det väl stor risk att någon bytt ut sin trasiga och säljer den trasiga på blocket typ?

Fan frågan är ju hur man luftar ABS pumpen sen då. Måste skaffa sån vakuumhink som suger i nipplarna alternativt sån som istället trycker på med oljan? Den som trycker borde ju vara bäst på att pressa ut luft, men den videon jag såg där nån använde en sån verkade konstig för han tvingade ner olja i systemet genom en slang fylld med olja och luft, men det var kanske skit bakom spakarna där.

Fan bromsslangen kändes osannolik först samt som att den skulle vara omöjlig att ta loss och att jag bara pajar mer om jag försöker, men bromsoket har ju tagits loss för att komma åt när jag skulle byta ABS-givaren. Kan ju ha knixat sönder slangen då om den är gamma och skör och det var fan då när jag bytte ABS-givare som felet uppstod! Fan taggad på att byta slangen nu i alla fall och hoppas på att jag kan koppla loss den gamla utan att paja mer än jag gör nytta. Senast bromsen strulade befarade jag också ABS-styrenheten för typ 15k renoveringskostnad och så var det ett hjullager för 500kr + verktyg etc. Vore ju lyckligt slut om detta landade i en ny bromsslang för 90kr hos biltema istället för 15k.
av LennartDoe
Fan vad svårt det är att bli klok. Lyckades byta bromsslangen utan att paja oket. Rörtång var en mycket bra investering visade det sig :-D . Tyckte det kändes trögt att snurra genom att dra i bromsskivan, men efter en snabb rull ut så kom BCM-0011 tillbaka. Körde in i garaget och lyfte vid däcket och hjulet snurrar nu lätt, även om det låter lite skrapigt ifrån de nya bromsklossarna antagligen.

Så jag tror jag löste det helt låsta däcket i vart fall. Nu är frågan om den bromsar lite i alla fall så det blir BCM-0011 (felaktig signal) eller om det är hjullagret eller om det är styrenheten i alla fall. Får åka och köpa nytt hjullager och testa nu tror jag? Stör mig att det jag har är 2 år gammalt bara och att det inte borde vara det, men bra dumt att byta det dyraste först och sen testa det billigare alternativet och jag är inte sån som säger att det omöjligt kan vara det nästan sprillans nya hjullagret, för skit händer.

Det är ett jävla helvete när man liksom inte bara kan få klarhet i vad som måste bytas och så kan man fokusera på det, men jag har å andra sidan lärt mig lite mer om att felsöka t.ex. låsta bromsar nu så man lär sig i alla fall nya saker hela tiden, mycket tack vare er såklart! :-D
av LennartDoe
Jag förstår att ni är många som legat sömnlösa och undrat hur min bil går egentligen. Svaret nu är jo tack bra :party: . Jag har bytt hjullager (inbyggd sensorring) och nu kommer inte felet tillbaka vad det verkar som. Så felet från början var nog bara att mitt nyaste hjullager gått sönder och sen pajade jag bromsslangen när jag hållit på.

Att felet uppstod i samband med att en passagerare suttit trångt med en väska mellan benen precis där CEM-boxen sitter skyddad av enbart lite tyg saknade kanske helt betydelse. Varför jag tidigare haft felkod om avsaknad av ABS-signal från ett helt annat däck också är för att jag skulle ha svårare att hitta felet tror jag. Förhoppningsvis var det bara ett signalspöke p.g.a. av att modulen flippat ur när en annan sensor/givare börjat ge kass signal.

Tusen tack för all hjälp! Det har varit lärorikt. :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
LennartDoe skrev: tis 15 aug 2023, 17:11 ..Så felet från början var nog bara att mitt nyaste hjullager gått sönder och sen pajade jag bromsslangen när jag hållit på. ..
Får man fråga vad det var för fabrikat och leverantör på hjullagret som inte fungerade? Bra att veta :-)
Tips för framtida bromsunderhåll: spraya lite olja på alla slang- och lutningsnipplar i samband med S/V-hjulskiftena, så de inte rostar fast.
Det tar inte en minut men sparar mycken tid och möda den dagen man behöver byta slang eller bromsok. Det är bara en tidsfråga :P
av LennartDoe
Erik Å skrev:
LennartDoe skrev: tis 15 aug 2023, 17:11 ..Så felet från början var nog bara att mitt nyaste hjullager gått sönder och sen pajade jag bromsslangen när jag hållit på. ..
Får man fråga vad det var för fabrikat och leverantör på hjullagret som inte fungerade? Bra att veta :-)
Tips för framtida bromsunderhåll: spraya lite olja på alla slang- och lutningsnipplar i samband med S/V-hjulskiftena, så de inte rostar fast.
Det tar inte en minut men sparar mycken tid och möda den dagen man behöver byta slang eller bromsok. Det är bara en tidsfråga :P
Självklart. Det verkar vara nån "no-brand" eller kanske skruvats egna. Se länk: https://www.skruvat.se/Hjullagersats-P23208.aspx
Tänker med reservdelar att bilen kanske bara håller 5 år till så nya delar behöver inte hålla i 15 år, men det kanske är värt att överväga "premium" delar framöver. Kan ju dock inget om bra tillverkare av bildelar men antar att priset ger en indikation. Får se hur länge biltemas hjullager håller nu denna gång :angelo: .
av LennartDoe
När jag provkörde efter hjullager byte uppfattade jag ett klonkande ljud ett par gånger vid max sväng typ och kanske gupp, minns inte exakt. Trodde jag inte lyckats dra åt typ spindelleden ordentligt eller nåt, men när jag kände på muttrarna igen dagen efter sitter de bra. Är det spindelleden som gått sönder? Tänkte att det vore bäst att byta före besiktningen i så fall om man säkert kan säga att det är det för att spara in på återbesiktningskostnad. Annars om man inte kan veta ganska säkert att det är det, eller om det i bästa fall bara kan klonka lite innan alla leder sätter sig i eventuellt nya positioner i början så får jag ta en anmärkning för att se vad det är. Kanske lika gärna kan vara styrleden?
Användarvisningsbild
av Erik Å
När bytte du krängningshämmarstag senast? Det är ingen slump att de kallas "klapperstag" :-D
Ta hjälp av någon som gungar bilen i sidled samtidigt som du känner på nedre kulleden på staget. Ska inte glappa märkbart..
Spindelleden är svår att provocera fram glapp i, den är nästan alltid i spänn. Bilprovningen har bra grejer för sånt :party:
Styrlederna brukar man kunna känna ev glapp i om man tar tag i hjulet kl 3 och 9 och trycker / drar omväxlande. Går att göra med bilen stående på hjulen, däcken flexar tillräckligt. Men låt dig inte luras av att ratten slår mot glappet i rattlåset :P
av LennartDoe
Jag har aldrig bytt några stag så det kanske är det då om det är lite av en slitvara. Ska se om jag lyckas identifiera vad det är som låter med dina tips, annars får jag smeta ut för klara besked på besiktningen. Tack för all hjälp!
av LennartDoe
De där klonkande ljuden var nog bara som kullederna fann sina nya positioner eller nåt. Hittade inget glapp själv och det gjorde inte bilbesiktningen heller. Jag hörde inga såna ljud på väg till besiktningen heller. Bilgudarna ger och bilgudarna tar. Det var bara en lampa som lös lite svagt så jag var skitglad och trodde jag var godkänd och klar och bara skulle åka och köpa en ny lampa. Men det blev fan en 2a och ombesiktning. Kom som en chock över en sån till synes lätt liten grej, men verkar som jag måste ta upp och putsa lyktan eller om lampan kanske sitter snett eller nåt snarare än att det bara är att byta lampa. Hoppas det räcker med att torka av med microfiberduk och jag inte behöver typ våtslipa eller byta lyktan.
Jag har samma problem. Bytt hjullager (SKF) och sedan kom successivt felkod BCM-0011 (Wheel Sensor Left Front. Faulty Signal).

Köpte en ny givare från Skruvat (punkt) se som enligt deras guide skulle passa min bil. Samma fel igen.

Går nu in i Volvos VIDA och ser att det finns två olika givare fram för Volvo C30, V50 etc. Skruvat gav mig fel. Har nu beställt korrekt givare och hoppas att det inte är något annat fel så som att hjullagret som avmagnetiserats eller gått sönder.

Om ditt VIN-nummer är:
t.o.m. CH 549511 → artikelnummer 9475557
fr.o.m. CH 549512 → artikelnummer 30748149

Se bifogad bild.
Bilagor
20260112_121033.jpg
20260112_121033.jpg (721.69 KiB) Visad 47 gånger
Gammal bensin

Jag, som startade tråden, kör med E10 […]

Kan inte svara för just xc60 men det är […]

Glödstifts relä

Se bild nedan. 4-109 Styrenhet Glödstift XC[…]