Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en Volvo V60 D4 -2015 som läcker kylarvätska.
Varken jag eller verkstaden har lyckats hitta något externt läckage (undersökning har gjorts vid flera tillfällen).
Jag har ett pågående ärende där verkstaden vid olika tillfällen har bytt topplockspackning (de kallade det även blockpackning), en slang till expansionskärlet och EGR-kylare. När de bytte packning kunde de heller inte hitta några sprickor i motorn. Jag har även bytt lock till expansionskärlet ifall det var boven. Efter alla dessa ingrepp försvinner det fortfarande kylarvätska och jag tänkte kolla om någon har någon idé innan jag lämnar in den till Rejmes igen.
För information verkar trycket bibehållas bra i systemet och de har inte sett något när de genomfört provtryckningar heller. Bilen kan ha stått still i över ett dygn och det blir fortfarande ett litet "pys-ljud" när jag öppnar locket.
Finns det någon som haft likande problem?
Jag har haft ett liknande fel på en 2011 V70 D3 (gamla 5-cyl). Du har väl en 4-cyl VEA?
Om det finns tryck kvar i kylsystemet när motorn är kall, så är det ett mycket dåligt tecken. Kylsystemet är ju slutet så inget utbyte skall ske med omgivningen, dvs inget skall tillföras eller läcka ut, så när motorn är kall skall kylvatten slangarna vara mjuka.
- Luft kan tillföras via topplockspackningen, så var det på min bil, luktar inget, en diesel går ju med luftöverskott.
- Avgaser kan tillföras via EGR kylaren, då luktar det tjära i expansions kärlet(min erfarenhet).
- Pysa kan även göra av vacuum, så känn efter om slangarna är mjuka eller hårda.

Har själv inte hybrid men läst att det t[…]

vad är en BM? en traktor? Tror han menar BM[…]

Gammal bensin

Med tanke på ni som får upp åldr[…]

Patch VIDA 2014D

https://svdns.info/links-downloads/ går ut 2[…]