- Igår, 23:24
Hej! Nu håller jag på att trötta på min 244 dl från 1980. Jag kom 6 mil på 30 liter soppa när jag var ute och körde. Sladdade i ett par kurvor lite och det är kalt ute men förklarar inte varför den drar så mycket.
Lite information här då:
1. toppen är nyrenoverad med inslipade ventiler och ny packning, komp gick från ish 4/5 till 6 bar för varje cylinder.
2. Förgasaren är kontrollerad, flotörerna står rätt, membramet är helt och bytt, olja har den, nya packningar till det mesta. Är en Zenith cd 2 175 förgasare eller vad den heter.
3. Finns slipmärken på förgasarnålen
4. Förgasarnålen är nedskruvad så mycket det går för att få en mager blandning.
5. Bränsletank eller slangar läcker ej (inte tillräckligt mycket för att upptäcka när bilen står still)
6. Kolvringarna behöver bytas, därav dåligt komp.
7. Tändfördelaren, brytarspets, kondensator, tändspole, tändkablar, tändstift och rotor ät bytt.
8. Tändningen står på 10 grader vid bortkopplat vakuum.
9. Ojämn tomgång
10. Får ingen reaktion av motorn när startgas sprayas runt insuget.
11. Alla vakuum slangar är bytta/hela
12. Kabelhärvan är bytt (om det skulle ha nån betydelse)
13. Mekanisk bränslepump, verkar som att den "pissar" lite soppa direkt efter hårt gaspådrag???
14. Båda ljuddämpare sitter på
15. Orginal luftbox sitter på med rör till varmstart på avgasröret
16. Svetsdiff om det är värt att nämna?
Så det känns som att det mesta är bytt eller kontrollerat och håller på att bli galen i jakt på vad f*n som kan göra min bränsleförbrukning så hög? Nån som haft liknande problem förut eller bara vet vanliga saker som bör kontrolleras/bytas för jag börjar tappa hopp...
Känns nästan som det måste vara ett bränsle läkage då en lastbil drar mindre än min "miljömotor".
Uppskattar all hjälp jag kan få!
Lite information här då:
1. toppen är nyrenoverad med inslipade ventiler och ny packning, komp gick från ish 4/5 till 6 bar för varje cylinder.
2. Förgasaren är kontrollerad, flotörerna står rätt, membramet är helt och bytt, olja har den, nya packningar till det mesta. Är en Zenith cd 2 175 förgasare eller vad den heter.
3. Finns slipmärken på förgasarnålen
4. Förgasarnålen är nedskruvad så mycket det går för att få en mager blandning.
5. Bränsletank eller slangar läcker ej (inte tillräckligt mycket för att upptäcka när bilen står still)
6. Kolvringarna behöver bytas, därav dåligt komp.
7. Tändfördelaren, brytarspets, kondensator, tändspole, tändkablar, tändstift och rotor ät bytt.
8. Tändningen står på 10 grader vid bortkopplat vakuum.
9. Ojämn tomgång
10. Får ingen reaktion av motorn när startgas sprayas runt insuget.
11. Alla vakuum slangar är bytta/hela
12. Kabelhärvan är bytt (om det skulle ha nån betydelse)
13. Mekanisk bränslepump, verkar som att den "pissar" lite soppa direkt efter hårt gaspådrag???
14. Båda ljuddämpare sitter på
15. Orginal luftbox sitter på med rör till varmstart på avgasröret
16. Svetsdiff om det är värt att nämna?
Så det känns som att det mesta är bytt eller kontrollerat och håller på att bli galen i jakt på vad f*n som kan göra min bränsleförbrukning så hög? Nån som haft liknande problem förut eller bara vet vanliga saker som bör kontrolleras/bytas för jag börjar tappa hopp...
Känns nästan som det måste vara ett bränsle läkage då en lastbil drar mindre än min "miljömotor".
Uppskattar all hjälp jag kan få!
- By finlirarn