Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacob75
Hej!
Jag har precis hämtat ut en ny XC60 Nordic Edition (2026) och upplever problem med räckvidden på el.
Tidigare körde jag en XC60 (2023) och kunde pendla till jobbet och hem igen, med ungefär 1–1,5 mil kvar i batteriet – även när det var minusgrader.
Med den nya bilen kommer jag däremot inte ens hem från jobbet innan batteriet är helt slut, trots att temperaturen inte har varit under nollan.
Den enda skillnaden jag kan komma på är att jag har dubbdäck nu, men det borde väl inte påverka så mycket?
Är det någon annan som upplever liknande problem med räckvidden på 2026-modellen?
Användarvisningsbild
av ersj
Kanske var det bränslevärmare i den gamla. Nu har du elvärmare. Den drar en del även om det är någon plusgrad.
Det är värmen i kupen som tar mycket av räckvidden. Prova att stäng av värmen och kör med ratt och stolsvärme bara det kan ju fungera om det inte är så kallt ute.
Jag har med en 26@ med elvärmare, och det är bara marginellt den påverkar räckvidden.
Bilen blir varm på några få minuter.
Tycker det funkar över förväntan.
Nu när det är kallt ute och snömoddigt/ vinterdäck så blir min räckvidd ca 68-70 km mellan laddningarna. På sommaren brukar det landa på ca 78-85 km

Återstår ju att kolla batteriets kondi[…]

Dämpare/fjäder bak?

Tänkte uppdatera tråden: Det löste[…]

B21A drar över 4 liter milen

"Laga hålet i soppatanken" sa en l[…]

https://youtu.be/wfoD7WDsZbM?si=kYQPAMkgYUkRoO2d