Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreBrannvall
Hejsan, fick problem men volvon när jag skulle hem från jobbet idag. Min icarsoft felkodsläsare fungerar tyvärr inte på denna bilen, den hittar allt förrutom motor så jag kan tyvärr inte få ut några felkoder.
Den startar och går i ungefär 2-3 sekunder sen dör den. Ingen motorlampa eller liknande.
Finns det några vanliga saker som kan orsaka detta så ska jag försöka felsöka det imorgon?
Jag har bytt kamaxelsensor för ungefär 1 år sen annars har jag inte haft några problem med motor. Nya stift,kablar och fördelare.
volvo v70 1999 2.0.
mvh Andre
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är vanligt att reläet till bränslepumpen går sönder.
Här är en film som visar hur man kan bygla förbi reläet i felsökningssyfte. Och hur man kollar bränslepumpen.

Sen är det också vanligt att antennspolen (runt tändningslåset) till immobilizern råkar ut för glappkontakt. Då startar motorn och dör efter nån sekund och vägrar sen att starta. Oftast inga felkoder. Been there :-)
viewtopic.php?f=16&t=169517&p=1500946#p1500946

Kolla den här filmen också. Huvudreläet till insprutningen är inflyttat i en plastbox märkt "main fuses" på senare årgångar. "Lawn Mower Syndrome" tror jag inte riktigt på. Eller rättare sagt förklaringen. :-D
av andreBrannvall
okej, super tack för informationen. Ska felsöka detta .
Jag tog mig ungefär 5 meter och stod sen mitt på parkeringen som ett miffo. Den gick att starta ibland men dog efter 3, sekunder. Någon gång kunde jag röra på mig precis men dog igen. Så låter som att det kanske kan vara något sånt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Stannar bränslepumpen så kan motorn mycket väl gå ca 3 sekunder på trycket som finns kvar och sen stanna.
Det finns ingen bränsletryckgivare på dessa bilar så motorstyrningen är lyckligt ovetande om försvunnet bränsletryck och sätter därmed ingen felkod..
När den har stannat kan du ju kolla om det finns tryck om du öppnar ventilen i änden av fuel rail. Vanlig bilventil - ta av skyddshatten och tryck in mittstiftet.

När jag hade problem med antennringen så startade bilen om man bankade på plastkåpan över tändningslåset.

Luktar det bensin från avgasröret när den vägrar starta? Isåfall tyder det på tändningsproblem snarare än bränsle-

Ja, du kan få en Volvo ÅF att starta n[…]

V40 d3 med felkod p245202

Tjena har ett problem med bilen motorservice erfor[…]

Dålig räckvidd XC60 -2026

även dimension på hjulen påverkar[…]

har samma problem sporadiskt med min v60 recharge […]