Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Datarolf
Min Volvo V60 T6 MY 2026 och inköpt i juli 2025 meddelade idag att den anser att jag har "gammal bensin" i tanken och att den därför väljer att kör på bensinmotorn istället för på el, trots fulladdat batteri.

Vad är egentligen syftet med detta meddelande och denna ordning? Bensinen i sig åldras ju inte (jag har kört snöslungor på bensin jag tankade 10 år tidigare). Vill man "gymnastisera" bensinmotorn då och då för att den inte ska slamma igen?

Eftersom jag i huvudsak kör korta sträckor går bilen nästan alltid på el, och jag har inte tankat den på ungefär 3 månader. Jag gissar att det finns en timer knuten till när jag senast öppnade tanklocket och att det är den som utlöser meddelandet/funktionen när tillräckligt lång tid förflutit. I vilket fall försvann meddelandet efter att jag hade öppnat tanklocket och pytsat i några liter bensin.

Vore värdefullt att veta hur varningen genereras och vad den har för syfte, så alla svar uppskattas.

Mvh
Rolf J
av 20FJan
Du har redan själv konstaterat att det är en timer knutet till hur ofta du öppnar locket. Tveksamt om du ens behöver tanka i något.

Bensinen är däremot en färskvara, i ett slutet kärl håller den kvaliteten bättre, men i en avluftad tank i bilen som utsätts för kondens, temperaturförändringar, och skakas om så blir den sämre. Den kommer fortfarande fungera, men bilen kan bli svårstartad och gå dåligt vid hög belastning så småningom. Din snöslunga är nog inte lika känslig på bensinen, men den står ju troligen i ett stabilare klimat också.
Användarvisningsbild
av Funk
Ah det där överraskade mig första gången.. som sagt det är en timer som håller koll. 90 eller 100 dagar utan tankning så gör den som du beskriver. Du måste köra på bensin ett bra tag nu, jag tror att du måste ned till halvtank innan du skall fylla och det räknas som en tankning. Det är som sagt på grund av att bensin faktiskt inte är speciellt lagringsbeständig. Till gräsklippare och annat är det inte bara miljöskäl att man rekommenderar alkylatbensin, utan för att den är stabilare. Vissa biltillverkare har i alkylatbensin vid skeppning och lagring av nya bilar.. Nuförtiden är också etanolhalten rätt hög i bensin vilket bidrar till att binda fukt. Bra i korta loppet, mindre bra i längre tidsperspektiv.

/Thomas
av 20FJan
Kanske dags att införa en punkt vid service, byte av bensin. För de ägare som inte vill köra slut på en tank per år ;-)
av Mrpandy
Vi körde till större delen på el mellan slutet av augusti 2024 till januari 2025 utan att få upp att bensinen var gammal.

Testa att * Starta med tempgivaren bortkopplad *[…]

Möjligt det finns någon tråd om n[…]

Till att börja med vore det intressant att ve[…]

I detta snöhelvete som vi har nu så kun[…]