Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vilken är den bästa diesel motorn till V70?

Inte VEA motorn iallafall
Inga röster
0%
D5
1
100%
Här kommer lite personlig erfarenhet och info angående "det lite högre" främre batterilocket med artnr. 31383949
som går att montera om din bil sedan innan har batterilock med artnr. 31402984 precis som jag hade på min V70 Classic D3 (D4204T9) FWD MY16.

Glöm inte nollställa BMS:en efter du bytt batteri.

Batterilock 31383949 passar på de batterilådor som har ett glapp mellan batterilådan och luftburken, d.v.s. den korta batterilådan.

Kom ihåg att bilar med start/stopp också har ett stödbatteri.
Om du har ansträngd budget så dubbelkolla måtten och köp ett MC-batteri på din lokala korvmoj/spolarvätskaförsäljare.

Jag köpte ett 80 Ah/800 CCA, av budgetskäl.

Har du en VEA diesel, kom ihåg att frekvent användning av dieselvärmaren + korta körsträckor (ca 15min) gör notan saftig.
Batteriet slits i förtid, EGR byte i förtid, skitmotorn koksar igen, behöver renovera toppen och rengöra motorn invändigt i förtid.
Notan på det är ungefär lika kul som att komma sist på monopol, tappa bort mobilen, och gå genom en dålig skillsmässa, allt på samma dag.

Om du ser detta när du funderar på att köpa en VEA diesel så, bara nej, det är inte värt det, köp en 5cyl istället, den kostar mindre ågren och pengar i långa loppet.

För den som ser något fel i informationen här, bara hojta så korrigerar jag mina fel.

Lycka till med allt!

Testa att * Starta med tempgivaren bortkopplad *[…]

Möjligt det finns någon tråd om n[…]

Till att börja med vore det intressant att ve[…]

I detta snöhelvete som vi har nu så kun[…]