Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter mycket funderande har jag återigen bestämt mig för att DTC inte är något för mig. Jag har också fått veta att B5 AWD med 8-stegad låda skall ha funnits som årsmodell 23. Det såldes säkert inte många, men jag tror jag skall hålla utkik då det är en sådan jag vill ha, jag har ingen brådska att byta bil.
Att inte ha bråttom är ett bra utgångsläge. Om du inte hunnit provköra en med 7DCT EVO så gör det om du har möjlighet. I jämförelse med de Geartronic i tidigare bilar upplever jag DCT:n och dess varianter som mest annorlunda vid start och stopp-trafik samt krypkörning. Det är i sådana situationer den känns lite mer krävande och ibland även klumpig. Att exempelvis behöva använda gaspedalen för att finjustera en fickparkering på nästan plan mark (istället för att bara släppa bromspedalen) är en sak som jag minns störde mig. Det var dock för några år sedan och gällde då en bilmodell från en annan tillverkare, men det var en sjustegad DCT. I slutändan hänger mycket på personliga preferenser men den ena växellådan är både mer beprövad och kräver mindre underhåll än den andra.
DennisCA's Volvo 850 -97

Någon specifik orsak att köra med epo[…]

Går väl starta inifrån bilen anna[…]

Att inte ha bråttom är ett bra utg&arin[…]

Haft ljudet i flera bilar och hört det fr&ari[…]