Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Bilen gick till limp mode, så jag läste ut dessa felkoder.

Är detta något standardfel?
Sensor-fel eller läckage?

Hänger dessa felkoder ihop på något sätt? Min gissning är att de kom samtidigt, då jag inte fått något felmeddelande tidigare.

(Bilen var förvärmd med dieselvärmaren, som var fortsatt på under körning)
någon som känner igen detta problem? Kan det vara ett engångsfel, och man kan glatt köra vidare? En gång är ingen gång.
Farhågan är ju förstås att felet kommer permanent på en långtur/semester.

Har ju aldrig uppevt någon driftsstörning, när felet uppkom plötsligt vid lågt varvtal. Har gjort ett par turer till där jag varvat ganska hårt, men ingen tillstymmelse till problem och inga felkoder förstås.

Funderar på en rengöring av MAF sensorna. Tycker MAP sensorn inte borde kunna ge felkoden P00BD00.
Nån hjälp här kanske? ;-) Prova att googla Volvo p00bd00, dyker upp ett och annat om spruckna slangar..
viewtopic.php?t=144586
Mmmm, ganska spretigt detta, och försöker smalna av felsökningen.
Får inte ihop att en spricka på intercoolern ger felkod på en sensor som ligger tidigare i kedjan.......
För P00BD00: "Intercoolerslngen på förarsidan är vanligaste felet vid denna felkoden.
Spricker närmast ic,"

Får även indikationer på att MAP sensor kan vara felet, vilket jag heller inte kan förstå.........saken är ju den att P009600 är en felkod på MAP sensor, men denna felkod ger ingen limp mode (som jag förstår det. Bara för info.). Så den skulle ha kunnat legat där sedan tidigare. P00BD00 verkar vara den som bilen varnar för, och som leder till limpmode.

Kanske är detta så illa så att det kan vara mängder med olika fel som ligger till grund för detta. Bara att börja i någon ände.

Rengöring av MAF sensorn, koll av luftfiltret och koll av diverse slangar + ic.....detta är väl närmst på tur.

disclaimer: detta är min först diesel bil, samt första med turbo, så har previs förstått vad en intercooler gör och insåg ikväll vart MAP sensorn sitter :-) Hej och hå, och jobba på :-) kul med kallgarage och minusgrader :-)

praktexemplar på balansaxlar eller ska man […]

Mmmm, ganska spretigt detta, och försöke[…]

Efter en månad med dieselvärmare som in[…]

Webasto har också app-startlösningar f&[…]