Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej var precis i samma sits som dig, dock så var min bil 10 år + någon månad så den vanliga maskinförsäkringen gällde inte ( så klart). läste att jag köpt försäkringen månaden innan huvudförfallodagen och kontaktade bolaget som då godkände balansaxelpakets byte på c:a 16000:- ( bilen 2015 uttagen 20140730, 15200 mil).
det vikrigaste var att den förlängda maskinförsäkringen var tecknad väl innan 9 år.

från volvias hemsida: Du måste köpa försäkringen innan bilen fyllt 9 år och den får inte ha gått mer än 17 000 mil.
https://www.volvia.se/bilforsakring/inn ... forsakring
Hallo
Försökt ögna igenom tråden men hittar ingen som fått absolut senaste balansaxelpaketet med resultat att det blivit tyst.
Kollade på en T5a i helgen och den hade liite vinande men inte så som Ebbevonvolvos eller min egen T3a för den delen.
Fick mitt balansaxelpaket (D4 2015 )bytt i höstas , första starten lät fördjävligt ( värre än innan och vid lägre varv, redan vid 1000rpm) så efter lite väntetid och sånt fick de ta in den igen och justera in paketet igen ( eller om de bytte,jag vet inte) så nu är den tyst.
Min privata teori om varför det lät var att balanspaketet var varmt ( rumstempererat ) och bilen svinkall, stått ute över natten troligen 0° +-5°
Hartiber skrev:Hej, jag har en fråga, kan balansaxlarna låta som i den här videon? Tack.
Tycker det låter som något annat.
Roda skrev: lör 18 okt 2025, 14:22 Badar paketet i oljan så att man måste ta bort drevet och sätta tillbaka paketet för att oljenivån ska bli rätt?
Paketet ligger delvis i oljebadet, om möjligt så mät oljenivån med Vida el annat lämpligt diagnosverktyg som kan läsa nivån i mm från oljenivågivaren. Innan mätning så kör en sväng så oljan blir varm, stäng av motor, vänta tex 5 min, sen läs av nivån.
När du sen tagit bort paketet och återfyllt/fyllt på oljan så gör proceduren på samma sätt som innan demontering
Hej! Köpte mig för någon månad sedan en v70 D4 2016 med 29k mil på mätaren som har ett missljud som jag trodde var en trött turbo som orsakade. Visade sig att jag hade gjort alldeles för dålig efterforskning innan köp, efter att ha läst igenom denna tråd är jag rätt säker på att det är balansaxlar som gör missljudet. Vad säger experterna?praktexemplar på balansaxlar eller ska man börja felsöka mer ordentligt var ljudet kommer ifrån. Hörs tydligt under bilen, se gärna video
https://youtube.com/shorts/6VgakcNRP4E? ... ovgHfedYag
  • 1
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
Höga startvarv b6254

Har även ett knepigt ljud vid 2500 rpm, l&a[…]

Jag pratade med besiktningen idag iaf och han tyck[…]

LED ramp och XBB dongle

prova att ladda ner receptet från en xc60, d[…]