Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare jag och en polare bytte till sinterlamell och förstärkt tryckplatta. Kopplingen tar inte när man har den i växlen det är precis som om den inte flyttar sig tillräckligt för att kopplingen ska läggas i, allt sitter som det ska och vi har testat lufta systemet men kommer ingen luft.
Allt köpt på kl racing och ja lamellen sitter på rätt håll och ja jag har shimsat ut tryckplattan 1 mm
Har kollat lite YouTube och då har nån kille flyttat ut kulbulten nån mm så att den gaffeln med flyttas ut vilket gör att den får mer koppling till svänghjulen nör man trycket ner kopplingen
Är säkert någon som kan mer om detta än mig så hör gärna av er mvh Lucas
Hur mätte ni ut att man skulle shimsa ut tryckplattan 1 mm? Testat ta bort dessa brickor?
Är rätt bakis och extremt uttråkad så kanske tänker helt fel nu.. Att shimsa gaffelskruven kan man göra men det bör ju inte behövas egentligen. Detta görs väl för att få kopplingen att lossa, inte läggas i. Tror inte den ligger och trycker på solfjädern just nu. Likväl hade väl luft i systemet haft motsatt effekt. Har kört extremt hårt med "vanlig" bromsvätska och då förlorade man kopplingen med resultat att växeln fastnade. Tryckplattan ligger ju och håller ihop motor och låda, och du som förare manipulerar den med pedalen att dras isär för att kunna byta växel.
Inget ljud hörs

Ja, funkar garanterat efter omstart.

..Kollade haynes boken men blev inget klokare...[…]

Vet inte riktigt vad jag ska testa Ta bort shims[…]

Spelar ingen roll om du köper ett beg spj&aum[…]