- Igår, 14:42
Hej alla kunniga Volvo ägare,
För att ge lite bakgrund till problemet:
Det är en Volvo XC70 -08 D5 AWD. I samband med att bromsskivorna byttes uppstod ett mycket märkligt problem. Jag började märka att ibland på vägen hem, när jag skulle köra in på gatan då man kommer i en vänster sväng samt över ett fartgupp att man får en kraftig kort vibration. För att försöka förklara ljudet och inte låta som en mupp: Tänkt dig att du är på motorvägen och du kör på de vita linjerna därmed uppstår en "stark" och högfrekvens artad mullrande vibration som jag skulle försöka muppigt förklara låter som "brrrrrrp" (med starka "r", typ som en mer mullrande A-10 Thunderbolt). Som ni kan gissa på är det inte kul att det låter som mitt höger bakhjul har en militärövning lite då och då.
Hur kan jag excitera det?:
Skriver här i hopp om att någon skulle kunna ha haft liknande problem, eller kunskap som skulle kunna lista ut en bra lösning eller orsak.
Min bästa lösning/förklaring är vid detta laget är nog stabilisatorstag/krängningshämmare. Dock så tycker jag det känns oklart att ibland är det en kort "brrrp" men ibland kan det hålla i sig .
Tacksam för tankar och idéer,
God Jul på er alla.
För att ge lite bakgrund till problemet:
Det är en Volvo XC70 -08 D5 AWD. I samband med att bromsskivorna byttes uppstod ett mycket märkligt problem. Jag började märka att ibland på vägen hem, när jag skulle köra in på gatan då man kommer i en vänster sväng samt över ett fartgupp att man får en kraftig kort vibration. För att försöka förklara ljudet och inte låta som en mupp: Tänkt dig att du är på motorvägen och du kör på de vita linjerna därmed uppstår en "stark" och högfrekvens artad mullrande vibration som jag skulle försöka muppigt förklara låter som "brrrrrrp" (med starka "r", typ som en mer mullrande A-10 Thunderbolt). Som ni kan gissa på är det inte kul att det låter som mitt höger bakhjul har en militärövning lite då och då.
Hur kan jag excitera det?:
- Det kommer bara då och då, oftast vid lägre hastigheter. Det exciteras vid stötar som gupp, kullersten, brunnslock men bara ibland. Ibland kan det uppstå i rondeller, därmed kan det låta "brrrr----rrrrrrp" genom hela rondellen och jag får ligga i 10 km/h och köra bilen som om den var gjord av glas, tills man kommer ut ur rondellen, då "brukar" det försvinna. Om mullrandet inte släpper kan jag oftast kränga bilen höger-vänster lite hårt och det "hoppar rätt".
- Vid svängar osv, brukar en snabb "brrrp" uppstå (köra över streckad linje" ljud). Problemet kan uppstå både åt höger -och vänster sväng. Uppstår problemet åt ena hållet, "lindrar" en sväng åt andra hållet problemet.
Ett sätt jag verkligen kan få fram det på är att köra upp med höger sidan på en trottoarkant så att höger bakhjul får kränga ner och "stöten" som uppstår kan verkligen få problemet att exciteras. Gör jag såhär kan jag få problemet att hålla mycket länge även om jag kör rakt. Svänger jag snällt höger kan det försvinna, men sekunden jag tar tillbaka ratten till rakt eller vänster håller det i sig.
- Nu kan jag inte det tekniska ordet, men när asfalten "sjunker in" från alla däck som kört på vägen så kränger det i bilen på ett sätt som kan excitera det också.
- Det svåra har varit att problemet inte alltid "finns", vilket gör det svårt för personer att felsöka bilen. Från en tidigare tråd: viewtopic.php?t=143052 där diskuterades mycket gällande Haldexen. Jag har lämnat in och fått det genomgången med VIDA för att kolla felkoder på denna men det har inte funnits någon felkod. Problemet har i nästan "knäckt" mekanikerna för de har även försökt känna om vissa delar sitter löst, men utan någon lycka. Jag har även dragit säkringen till AWD systemet men det verkar inte vara beroende haldexen. Felkoder ska även ha lästs ut ur både Haldex och övriga system men det finns inget som pekar mot fel i varken Haldexkopplingen eller differentialen.
- En verkstad kunde hitta att det var glapp i stabilisatorstag och bussningarna höger bak. Medans en annan verkstad inte upptäckte något glapp och påpekade att under alla år har de aldrig sett något liknande (vibrationerna) och noterade att det är mycket speciella och rekommenderade på skoj att "kör tills det går sönder, så kanske det går att hitta".
- Problemet är inte beroende av om jag har i kopplingen eller inte. Ibland kan det hjälpa att gasa eller bromsa lätt för att släppa på vibrationerna om de håller i sig. Att öka hastigheten är ett av de bästa botemedlen.
Skriver här i hopp om att någon skulle kunna ha haft liknande problem, eller kunskap som skulle kunna lista ut en bra lösning eller orsak.
Min bästa lösning/förklaring är vid detta laget är nog stabilisatorstag/krängningshämmare. Dock så tycker jag det känns oklart att ibland är det en kort "brrrp" men ibland kan det hålla i sig .
Tacksam för tankar och idéer,
God Jul på er alla.
- By SirK