Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Det börjar närma sig kamremsbyte på min V60CC D4 MY16 V.E.A D4204T14. Ca 11000mil
Kör runt 7-800mil om året så bytet blir enl. tidsintervallet 10år om jag inte har fel?
Nu undrar jag om jag verkligen behöver byta vattenpumpen åxå??
Enligt någon annan tråd så byter inte Volvo v.p vid första k.remsbytet?
Finns en hel del kamremskit att välja på när jag kollar på nätet, dyrast är ju inte alltid bäst?
Bör jag byta remskivan på generatorn samtidigt?
På mina andra bilar har jag inte gjort det i samband med kamremsbytet.
Behövs det några speciella verktyg till att låsa min motor? Har inte kollat detta själv ännu.
Ska göra bytet själv.
Mvh Lars
God Jul så länge :)
Om vattenpump bör bytas samtidigt eller inte brukar jag alltid bestämma beroende på hur bilen används. Men också lika mycket beroende på om kravet för byte uppfylls genom antal mil eller år samt på vad för motor det gäller. I ditt fall, en VEA-diesel som inte körs många mil på år, kan ett byte av även vattenpump vara bra.
Kamelen skrev: Nu undrar jag om jag verkligen behöver byta vattenpumpen åxå??
Självklart inte, men du har ingen garanti för att den inte kommer börja läcka eller få lager-ras senare.

Kamelen skrev:Bör jag byta remskivan på generatorn samtidigt?
Generatorfrihjulet kan bytas. Kräver verktyg ja.
Pumpen på min V60 D4204T14 byttes inte när remmen byttes vid 15K, den funkar fortfarande felfritt efter 26200 mil.
Jag kör dock drygt 3K/år.
Laddningsproblem

Inget fel.

Generator V50 T5 2.5 - 05

Överväg att byta generator istället[…]

Glödstift öppen krets

Ja Har ström fram till reläet

Byta kamrem V.E.A D4204T14

Pumpen på min V60 D4204T14 byttes inte n&aum[…]