Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skaffade mig en 242a från 75 för en tid sedan och det föll sig så att jag glad i hågen lät bygga en motor till den.
B230 block som borrats upp till 2.4, portad och planad topp, lite roligare kam och så ett par dellorto 48or.
Nu går jag i tankarna på om man skulle försöka att regga in bilen med ändringarna och jag har sökt runt lite och har säkerligen dragit mig an med en serie missförstånd.

Men som jag förstått det så är det "ok" och möjligt att regga in en 75a med motoreffekt upp till 220hk och 275nm i vrid.
Under förutsättningen att man har ventilerade bromsar fram och 1031 bakaxel.
Bägge av dessa sakerna håller jag nu på att hänga på.
Men hur ser det ut med just en vässad motor, finns det något regeltekniskt som kommer att sabotera för mig även om jag har papper som visar bromsning av motorn och att den hamnar inom effektgränserna?

Kort och gott, hur mycket ställer jag till det för mig själv genom att försöka göra rätt och regbesiktiga kontra att... bara köra :)
Dom första "riktiga" avgasreglerna kom till 1976 års modell. Då var det i princip "stängt" med "ändring av motorn". Detta har under åren ändrats i omgångar och det senaste är väl att 1992 och äldre behöver inte längre uppfylla 1988 års avgasregler, dock är kravet på katalysator kvar. Men den behöver inte fungera
Men 1975 års modell är befriad från allt sådant, dock måste den klara 1969 års avgasregler gällande sluten vevhusventilation och max 4,5 CO i avgaserna
Vad gäller bromsar och och kaross är det väl mest rekommendationer och vad fabrikanten (Volvo) tillåter. Detta är då upp till besiktigaren. Men bättre bromsar är ju aldrig fel.....
Jag reg. besiktigade på 90-talet en Volvo PV med över 100 hk (c:a 130 hk). Då var enda kravet skivbromsar fram. Och CO under 4,5.
Snyggt! Tack för det utförliga svaret.
Skall köra ett ”rally” med bilen 750 mil runt hela Östersjön med start och mål i Hamburg nu till vintern så jag kände att det hade varit skönt att ha kärran laglig men det borde ju inte vara några konstigheter att lösa det från vad jag förstår av det du skriver!
Tack!

Tack Erik, ska testa :)

Jag skulle satsat på en bil som gått l[…]

Snyggt! Tack för det utförliga svaret. S[…]

Om du vill tro på AI: Verktyget DST2004 och […]