Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej vet ej om ja skriver på rätt forum men min volvo 945 från 91 har en b230fb utan turbo om de kanske hjälper bilen går jätte konstigt dock inte när motorn är kall då går den fin fint men när den blir varm så vill den inte alltid gasa utan den hakar som om jag hade ett h regg i den saktar ner av sig sjävt när jag ligger i/över 70 måste trycka plattan i mattan för att få den att gå igen den varvar oxå upp när jag står still ibland

Har testat gasa till när jag står still men då går varven så långt ner att bilen går på gräns till att dö

Sen är la växellådan inte helt hundra heller men tror inte de har me saken att göra (får inte alltid i 1 å 2an när bilen går upp i varv från ingenstans)

Fick fel 121 på 2 i dosan har för mig att de är för lmm men den e hel bytte den för ca ett år sedan har oxå titta på den och dragit ur den bilen går värre utan lmm inga fler felkoder från dosan efter detta

Dock en konstigt sak är att nu när de börjat bli lite kallare har den börjat gå bättre den hakar inte så jätte mycke när jag ligger i 70 eller över

De finns oxå lite andra greje i bilen som inte funkar som km visaren så ja har ingen aning om hur långt den har gått nu den la av iförrgår samma me tripp mätaren båda har fasnat vet inte om de har nån koppling till att hastighetsmätaren inte hoppar igång direkt de tar ca 5 min innan den börjar funka samtvisar inte över 80 samma med temp visaren den funkar när ja startar bilen tills den blivit varm sen går den upp å ner lite bäst den vill
Så här står det på annan plats på detta forum. Tänk på att LMM kan vara hel, men du måste radera felkoden. Annars vet inte datorn att felet är fixat. Du måste ibland köra någon mil innan det blir felkod.
1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.
Vinande ljud, XC70 D4 awd

Jag har också samma ljud. Har ni nått […]

Tack, ska försöka satsa på den upp[…]

Så här står det på annan pl[…]

Ta bort hajfena

Ja om du har en VOC PHM så har du en anslute[…]