Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
lennarte skrev:Elräkningen för november var drygt det dubbla (3100 kr) mot oktober (c:a 1400 kr) 😱😱😱
F-n vad det gör när solen lyser med sin frånvaro.(😯🫢🤔???) Ändå eldar vi i kakelugnen hela tiden. Nu vänder det snart så vi går mot ljusare tider. Får även hem 2 m² huggen ved i mellandagarna. 1200 kr/m². Så klarar vi oss en månad till.
Mer än dubbelt för mig. Men jag har inte eldat i braskaminen. Styrt köp och sälj av el ganska perfekt, samt då även egen användning när elen varit som dyrast. Jag har inga stödtjänster!

Oktober kostnad till V-Fall (elhandel) 50kr, Ystad Energi 385kr + fast avgift 508kr Totalt för oktober 943kr.
Nov. kostnad till V-Fall (elhandel) 925kr, Ystad Energi 792kr + fast avgift 492kr Totalt för november 2209kr.

Det var meningen att jag skulle tilläggsisolera på vinden nu i höstas (har under sommaren städat ut all "skit" som låg där uppe). Nu kom livet emellan så det fick högsta prioritet. Ska få besked på hur operationen gick i början av januari. Sen får vi se vad som händer...
Användarvisningsbild
av lennarte
EbbevonVolvo skrev:Det var meningen att jag skulle tilläggsisolera på vinden nu i höstas (har under sommaren städat ut all "skit" som låg där uppe
Jag var inne på det också för flera år sedan. Har enplans villa med platt tak (7° lutning) men blev avrådd av plåtslagaren som hjälpte mig med altantaket. Huset är byggt så för att främja ventilationen (c:a 40 cm isolering). Skulle jag lägga på mer isolering skulle risken för fukt öka ordentligt (mindre värmeläckage underfrån). Där är nu c:a 1 m mellan isoleringen och yttertak på högsta punkten. Men bara c:a 30 cm som lägst.
Krya på dig.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
TACK!!

Jo, jag har ett 1 1/2 plans hus med källare. Sen byggde vi till huset år 2000 med 75 m2 i ett plan. Där behövs inte mer isolering.
Men på vinden i ”gamla” huset behövs verkligen mer isolering. Detta har inte blivit gjort delvis p.g.a. allt samlat ”bra att ha”, som nu är borta. Ventilation måste säkras med skivor vid takfoten. Det blir bökigt! Sen blir det lösull i balar som skall krattas ut.

Jaja, hoppas att jag klarar av det nu i vår/sommar. Får väl i värsta fall hyra in hjälp.
IMG_0880.jpeg
IMG_0880.jpeg (1023.98 KiB) Visad 96 gånger
  • 1
  • 281
  • 282
  • 283
  • 284
  • 285
Ta bort hajfena

Ja om du har en VOC PHM så har du en anslute[…]

DayDreamers S40 T5 "Flinta"

Häpp, i Slutet av augusti tog det stop, multi[…]