Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Salolsson
Hej,
Har bytt motor i bilen som är en 240 88B med B230f. Den nya motorn är en B230f från 1990, båda med givare på svänghjulet.
Tändningen på den nya motorn är helt fel och vad jag förstår går det inte heller att manuellt justera tändningen genom att vrida på fördelaren, så vad är felet?

M.v.h Olsson
Förmodligen fel ordning på tändkablarna. Eller dåligt skick på dom, tändstift. eller fördelarlock. Du kan vrida fördelaren så du ändrar vilken tändkabel son får gnistan, men inte ändra tändläget. Det sköts av vevaxelgivaren och tändboxen.
Ser att det är olika nummer på styrboxen till tändningen. Den som sitter i bilen har 0227400146 medan den i bilen där nya motorn kommer från har 0227400169, kan detta vara orsaken till problemet? Boxen till insprutningen har matchande nummer.
M.v.h Olsson
För måånga år sedan hade vi en Mitsubishi Lancer av -90 års modell. Där blev något fel på boxen för tändning. Skaffade en beg. från en likadan bil, samma årsmodell och motor. Den monterade dit. Bilen startade men gick "som en potta skit". Känndes som tändläget var fel. Plockade isär den gamla och den hade ärgat inuti på flera ställen. WD-40 och och en fin borste så tvättade jag rent så den såg ut som ny. Den fungerade sedan i några år innan den såldes. Det var min mors bil som vi använde i familjen. Frugan hade den under tiden hon vidareutbildade sig på annan ort. Båda döttrarna hade den efter varandra när dom tagit körkort. Och den fungerade kanon i alla år vi hade den. Insprutning och tändsystem på många japanska bilar vid denna tid var licenstilverkade Bosch system.
Användarvisningsbild
av lennarte
Salolsson skrev: Idag, 12:57 Hej,
Kamremmen sitter korrekt, men svänghjulet där har du nog en poäng.
M.v.h Olsson
Finns en snabbkoll om svänghjulet är rätt. Ta bort startmotorn och vrid runt motorn till märkena på kåpan och och remskivan stämmer. Där är hål i svänghjulet runt om vid kuggkransen där givaren mäter, men det fattas 2 st hål. Det ska du se där när startmotorn är borta. Och då är svänghjuler rätt
Om du kollar på nederkanten på svänghjulet på bilden så ser du vad jag menar. Du får kanske förstora bilden.
behold-the-elusive-regina-flywheel-v0-yud3ci01q57a1.jpg
behold-the-elusive-regina-flywheel-v0-yud3ci01q57a1.jpg (2.5 MiB) Visad 1 gång
Tändningen helt fel

Hej, Kamremmen sitter korrekt, men svänghju[…]

Ska jag byta VVT-DREV?

Hej igen! Jag är kvar i tråden:) D&ari[…]

Det kan hända. Det är dock inte normalt […]

Ta bort hajfena

Martin och Erik>> Hajfenan går hur l&a[…]