Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vetinte
Hej, min Volvo 740 beter sig jätte skumt när luftmasmätaren inkopplad så har den jätte låg och dålig tomgång och hackar som om jag skulle ha cams i den. När jag drar ut luftmasmätaren är tongången aldeles för hög men den går bra. När luftmasmätaren är i så går den bra ibland när jag börjar köra och ibland hamnar den i limpmode så jag knappt kan gasa, jag har testat byta luftmasmätare med en som jag vet funkar men det blir inte bättre av det, jag ska byta tändkablar och stift men fattt själv att det inte kommer göra något.
Vad säger felkoderna? Om du drar ur kopplingen till en artikel som kan påverka avgasreningen så tänds miljölampan (inte alltid direkt) och motorn går över till ett "felsäkert" läge (limp home mode). Bilen är fortfarande körbar men motorn går efter ett "protokoll och är inte I "optimalt" läge. Bl.a tar den betydligt mer bensin.
Läs av alla felkoder och skriv upp. Radera och och kör en runda på en mil eller två och läs av igen
Du kan även kolla funktionen på vissa delar på motorn
Ta bort hajfena

Martin och Erik>> Hajfenan går hurn &a[…]

740 som inte går korekt

Men sen när den vart varm så åter[…]

Kamrem V 70 med en D3

Behöver byta kamrem på min v70 D3 fr&ar[…]

Tändningen helt fel

Hur vet du att det är tändningen som st&[…]