Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har ett dovt slamrande ljud från höger framvagn som jag inte lyckas lokalisera. Det låter ungefär som om något ligger löst under motorhuven. Hörs tydligast över ojämnheter. Har precis bytt fjäderben fram.

Bytte alltså nyligen fjäderben fram då en stötdämpare läckte. Efter tips i annan tråd köpte jag kompletta fjäderben från en firma i Kalmar och bytte samtidigt stabilisatorstag.

Tyvärr skickade firman fel fjäderben och bilen blev ca 5–6 cm högre efter bytet. I samband med detta uppstod ett slammer som visade sig bero på att centrumbulten i toppen glappade när bilen belastades. Drog åt den och det ljudet försvann.
Det tog ett tag att få firman att erkänna felet, men till slut skickade de rätt fjäderben och stod för bytet. Problemet är att jag hann köra ca 30 mil med fel fjäderben, och efter det andra (korrekta) bytet började bilen slamra ordentligt.
Jag misstänkte först återigen centrumbulten, men den var snarare hårt åtdragen.
Jag gick igenom framvagnen och passade då även på att byta krängningshämmarbussningar, vilket tog bort ett äldre ljud – men inte detta slamrande.

Vid kontroll hittade jag inget tydligt glapp förutom höger drivaxel. radiellt glapp ca 1 mm och längsled 2 mm

Åkte tillbaka till verkstan och vi felsökte tillsammans. Efter att jag påpekat drivaxeln höll de med om att den glappar lite mer radiellt än normalt, men ändå inte extremt mycket.

Kan det lilla radiella glappet i drivaxeln verkligen ge ett dovt slamrande över ojämnheter?
Kan drivaxeln ha tagit stryk av att bilen körts med fel fjäderbenslängd/höjd?
Eller är det något annat typiskt V60/P3-problem jag missar (topplagring, fjäderläge, styrled, etc)?

Patienten är en Volvo V60 D3 2016

Alla erfarenheter, felsökningstips eller konkreta idéer tas tacksamt emot.
Ev glapp i knutar och splines lär elimineras så länge motorn ger dragkraft.. Borde rimligen slamra mest då man frirullar.
Ta bort hajfena

Martin och Erik>> Hajfenan går hurn &a[…]

740 som inte går korekt

Men sen när den vart varm så åter[…]

Kamrem V 70 med en D3

Behöver byta kamrem på min v70 D3 fr&ar[…]

Tändningen helt fel

Hur vet du att det är tändningen som st&[…]