Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska koppla ur batteriet för att kunna greja med el. Vill dock att alla datorer ska somna först. Hört att det ska vara rätt sätt för att undvika problem.

Dock behöver bakluckan vara öppen. Nästa gång är det en dörr som behöver vara öppen.

Låste bakluckan manuellt mha en skruvmejsel. Tyckte det tog lång tid för lyset i bagaget att slockna, säkert 5 minuter. Känns som att bilen kände att något var öppet trots allt.

Huven var ju öppen förstås. Känner bilen av att huven är öppen?

Hur gör man?

Eller är det bara onödigt att låta bilen somna innan man kopplar loss batteriet?
Brukar haka av minuspolen om jag är osäker. Så Volvo beskriver det i sina manualer, som när man ska byta ratt, därmed tas ju airbagen bort mm. Är några min de rekommenderar med, kolla te.x ”Ratt” https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 011?query=
Wallner77 skrev:Ska koppla ur batteriet för att kunna greja med el. Vill dock att alla datorer ska somna först. Hört att det ska vara rätt sätt för att undvika problem.

Dock behöver bakluckan vara öppen. Nästa gång är det en dörr som behöver vara öppen.
Eller är det bara onödigt att låta bilen somna innan man kopplar loss batteriet?
Hejdär.

Nej, det finns inga problem att koppla bort spänning ur bilen oavsett läge. Det låter mer som en hörsägen eller något från någon som inte har koll.
T.ex om du ska byta ratt ska du ju ta bort spänningen när systemet är i tändningsläget, annars går det ju inte ens byta ratt. P3 modeller är byggda så att central elektronik enheten har ett minne i vilken "state" den befinner sig i när spänningen försvinner. Jag har 3 st riggar i bänk med 3 olika generationer och de blir ganska hårt ansatta med plötsliga spänningförluster eller hard resets. Jag har aldrig varit med om något skadligt eller upplevt något problem med dem. Du behöver inte vara rädd för att nåt ska hända om du bryter spännningen. Speciellt inte med ett system i en P3 bil.
ok, det låter bra! Då är det bara att köra på. Men man vet ju aldrig, så bra att höra erfarenheter från ni som känner dessa bilar bättre.

F.ö så lyckades jag låsa bakluckan manuellt till sist. Det var visst två "steg" att trycka in mekanismen. Men då var ju det ändå onödigt.

VoC anno 1970 🤡

Det var krängningshämmarbussningarna som[…]

Hej, Jag har ett dovt slamrande ljud från h&[…]

740 som inte går korekt

Hej, min Volvo 740 beter sig jätte skumt n&au[…]