Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan på taket på min V60. Det som eventuellt finns i den är antennsystem för GSM och/eller GPS som jag tolkar det. Båda dessa lär ju finnas i bilen om man har VOC (vilket bilen har), men sitter det en antennmodul i hajfenan om man har VOC?

Jag har inte telefon eller Navigation i bilen.

Någon som VET? Om jag inte har något i hajfenan lär man inte behöva ta bort innertaket för att ta bort fenan, vilket vore skönt att slippa :)
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Hejsan.
Varför ska du ta bort hajfenan? lite nyfiken där. Men svaret på frågan är att ja, VOC/GSM har sin antenn i hajfenan(AN3AC).Dessa delar även elektronik i fenan med navigation också. Men det är 2 olika anslutningar i fenan. VOC/GSM är karmin röd och NAVI är blå.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tack för bekräftelsen på det jag misstänkte. Har fått någon konstig reaktion i klarlacken på taket så det behöver lackas om, fena bort enligt lackeraren.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ytterskalet på hajfenan ska gå att pilla bort, det sitter fastsnäppt.. Antagligen dubbelhäftande skumtejp mot taket.
Letar bilder, det kanske går att få loss allt från utsidan. Googla med bildsök på Volvo 31210327

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... D-33074155

Så här ser inre delen ut
antenn.JPG
antenn.JPG (42.18 KiB) Visad 83 gånger
antenn3.JPG
antenn3.JPG (28.2 KiB) Visad 78 gånger
Kanske så här (XC90 årgång okänd) :-)
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har kikat en del på bilder och i Vida. Man måste ta loss de tre anslutningarna underifrån (lätta på undertaket bakifrån) och sedan sågar man bort dubbelhäftande tejpen med en fisklina eller dylikt, har redan köpt ny dubbelhäftande på Volvo (svindyr).

Antennen går att byta i fenan som är en "kåpa", men själva fenan sitter som sagt med dubbelhäftande.

OM man saknat antenn i fenan hade det ju räckt att "såga" bort den, då hade man inte behövt mecka med undertaket.

Jag tror inte det är lika på XC90, man har antagligen utvecklas konstruktionen så man inte behöver ta bort undertaket för att ta bort fenan. På V60 verkar antenen vara "inklickad" i kåpan, till skillnad mot filmen på XC90.
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det verkar finnas två varianter av antennen, antingen den mindre som är på bilderna ovan. Den sitter nog i sin helhet ovan taket. Antagligen den som användes till VOC om man inte hade en massa "extra" i bilen :-)
Sen finns en större antennmodul som då sitter under taket och bara en mindre del "tittar upp" genom hålet. Det är den du ser i yt-filmen
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Erik Å skrev:Det verkar finnas två varianter av antennen, antingen den mindre som är på bilden ovan. Den sitter nog i sin helhet ovan taket.
Sen finns en större antennmodul som då sitter under taket och bara en mindre del "tittar upp" genom hålet. Det är den du er i yt-filmen
Jag tror det är modell/plattformsberoende?!
Användarvisningsbild
av Erik Å
MartinS skrev: Idag, 21:20 Jag tror det är modell/plattformsberoende?!
Jag sökte på V60 -13 på bildelsbasen när bilderna ovan dök upp.. Har du tur så har du den lilla antennen. Den har bara två anslutningar, GPS och telefon. Finns det lite slack i kablarna kanske de går att koppla ur när man lyfter bort antennen. Gissar bara :-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Den "lilla" sitter på P3 bilar vad det verkar, den som sitter i fenan och som därmed måste kopplas loss i undertaket.

Den "större" sitter nog på SPA-bilar, då kan man ta bort bara fenan och låta antennen sitta kvar.

Detta är från en XC90: https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... 7/39826456

Med andra ord vill man ha en "SPA-antenn", för att slippa mecka under innertaket.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag har bara jobbat med (lilla) antennen på labb-bänk, aldrig installerad i ett biltak :-D

ok, det låter bra! Då är det bara[…]

Elpriset

Elräkningen för november var drygt det […]

Ta bort hajfena

Sammanfattning: :-) Båda varianterna sitte[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Någon som fått den installerad på[…]