Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av banaxel
#1622651
Hej

Har sökt igenom trådarna och inte hittat infon jag är ute efter.

Har en 850 som dog när dottern var och körde och nu startar den ej mer.
Är en B5252S 1994
Saknar gnista

Har bytt kamaxelgivare, vevaxelgivare.
Mätt resistans på tändspole och är inom värdet.
Mäter jag volt på 15 är där 12v, men på 1 har jag 4v. Hittar inte vad jag skall ha på denna? Är oförändrat när jag kör startmotorn.

Systemrelä klickar när man vrider på tändningen

Byglade halvljus och ljuset är stadigt vid startförsök.
Nytt batteri

Tips på vad jag ska fortsätta felsöka?
Har en ny tändspole på gång funderar om det kan vara tändmodul/kraftsteget som spökar, men har inte hittat hur man kan felsöka det utan att testa ett annat.

Är novis på bilel men har med hjälp av google och detta forum prövat en hel del utan framgång.

Kommer ut en kabel från samma kabelstam som går till generatorn med en rund hona på. den är ej inkopplad, och ser ej ut att ha varit det i närtid. Vad är den till?

Har varit på rep nyligen vart höger framskärm byttes. Sitter nån sorts givare framtill i framskärmen där vart kablarna var något klämda, kan ej hitta några skador på kablarna.

Bränsle får motorn och har 3 bar tryck på fuelrail. Hade felkod på lufttempgivaren då den ej var i. Monterade den och släckte felkoden, kommer ej tillbaka.
#1622666
Har du testat om bilen startar i nödprogrammet när du drar ut lufttemperaturgivaren igen?

Jag skulle kanske prova med en ny lufttemperaturgivare. Det kan vara så att den har strulat, och att någon tidigare drog ur den eftersom bilen funkade då i nödprogrammet. Jag har nyss själv haft problem med lufttemperaturgivaren på min B5252S från 1994.
#1622673
På 1994 års modell bör där vara blinkdosa för att få fram felkoder. Det underlättar felsökningen. Du kan även testa att en del delar fungerar med blinkdosan.
#1622703
banaxel skrev: Igår, 15:44 ..Mätt resistans på tändspole och är inom värdet.
Mäter jag volt på 15 är där 12v, men på 1 har jag 4v. .. Är oförändrat när jag kör startmotorn.
12V på 15 verkar helt sunt (på tändspole 4/47 ) men terminal 1 borde i princip vila på 0V och studsa upp till några hundra volt under ett kort ögonblick just när tändgnista ska genereras. Nu är det möjligt att så länge motorn inte roterar så strömbegränsar drivsteget i tändmodulen för att inte överhetta tändspolen. Skulle kunna förklara 4V...
Men då motorn roterar borde du rimligen se att spänningen växlar dramatiskt. Gör den inte det så luktar det fel på tändmodulen 4/48. Eller ECU:n :-/
Om du lossar mitt-kabeln från fördelaren och tejpar fast den så att den ligger ca 5mm från motorblocket och provkör startmotorn, får du gnista då?
OBS håll inte kabeln i handen.. om du inte vill synkronisera hjärtfrekvensen till tändningsfrekvensen. :-o :-D
Och ha inte kabeln för långt från motorblocket, blir riskabelt hög spänning på tändspolen som den kan ta skada av.

Förresten, luktar det bensin i avgasröret när du kör startmotorn?
Fungerar inte vevaxelgivaren så förstår motorstyrningen inte att motorn roterar och då kommer den varken att skicka ut tändpulser eller öppna spridarna.
Kamaxelgivaren är också vital, men skulle motorstyrningen bara få pulser från den ena av kamaxel/vevaxelgivare lär den sätta felkoder..
_tändspole.JPG
_tändspole.JPG (16.35 KiB) Visad 87 gånger
Längd kamrem

Jag har köpt en kamrems-kit från SKF in[…]

Byttes filtret också? Häll i lite mer b[…]

Ja min funkar som vanligt men även rutter o a[…]

Elpriset

Om planlösningen tillåter är nog[…]