Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mårning

Jag står i begrepp att byta ut min 2012 v40 D4 då den närmar sig 25000 mil. Den jag har är utrustad med varenda tillval som fanns i katalogen förutom r-design och sportchassi, vilket gör bytet lite komplicerat om man vill behålla samma utrustningsnivå.

Jag har naturligtvis börjat kolla på v60 då det finns väldigt många och jag är relativt bevandrad i volvoträsket. Däremot finns det ju ett par alternativ från andra tillverkare att ta hänsyn till, önskar lite rådgivning.

Allmänna krav: Diesel, automat,160+ häst. Dragkrok. Max 15.000 mil Max 200.000kr. Absolut inte adblue (finns väl inte på denna generation v60?)

Volvo v60.
Här har jag kollat på d4 automater. Momentum + r-design eller summum, där kan jag lätt sålla.
Hur är det med dieselfemman kontra VEA, på VEA läser står det ju mycket om balansaxlar och oljeförbrukning här på forumet, båda rätt tråkiga företeelser.
Automatlåda. Geartronic är ju generellt problemfri men törstig. Hur är det med den 8-växlade?
AWD. Har inget behov, ska man hålla sig borta?
AWD kommer ju ofta med dieselfemman och 6växlad geartronic. Är det värt att välja utifrån detta?

Alternativ

Audi A4/A5
2.0 TDI 177hk är den absolut vanligaste, ingen adblue på den.
Quattro = 7 växlad DSG, hur håller dom?
Ej quattro = 8 "stegad" CVT låda. Bättre/sämre?
Generellt mindre utrustning än i v60 för samma peng.

BMW 320D
Kamkedjeproblem på äldre, vilken årsmodell är garanterat problemfri?
X-drive verkar inte vara omtyckt även om det finns väldigt många med just detta.
Automatlådorna är ju zf 8växlad. Ska vara skottsäker och hålla för mycket effekt som helst, bådar gott för en standardbil vad gäller driftsäkerhet. Men är alla samma eller finns det 70-11 varianter?

Mercedes C-klass
Dessa kan jag inte ett skit om. Men årsmodell 2014 och framåt ser riktigt trevliga ut.

V60in känns som den mest förnuftiga och billigaste av dom fyra. Mercedes och Audi kommer nog på delad andraplats.

BMW'n kanske är roligast, men annars vet jag inte vad en har för kvaliteer kontra dom andra.

Någonstans är driftsäkerhet och komfort dom två viktigaste paramterarna. Förbrukning är nog ungefär lika på alla vid liknande körning. Jag kör typ 1500 mil per år så det är inte svinviktigt om den drar 0,6 istället för 0,7.

Tack!
Förvisso men varför byta för de milen? Nästa puck vore väl om så att byta innan säg 29 - 30 000 isf om man önskar. Behöver du en V60 eller hellre vill ha så
Håller med @Micce1980. Beroende på hur man ser det och baserat på att bilen inte totalhavererar inom kort ger den dig i dagsläget bra valuta för pengarna. Det kan därför vara en idé att vänta med ett byte och utnyttja de mil du tidigare har betalat betydligt mer för.

Min uppfattning är att de båda motorerna som nämns till Volvon har sina för- och nackdelar. Några av dem har du redan nämnt gällande den ena motorn. Ett par av problemen för den andra motorn är hög oljeförbrukning och incidenter relaterat till multiremmen. Och gör man rätt tillkommer även en del servicekostnader för AWD-tillvalet, om ett sådant finns. Jämför jag den sex- med den åttastegade växellådan upplever jag stora skillnader. Valet av den senare innebär mjukare växlar, lägre förbrukning och förhöjd prestanda. För min del har den också varit mer pålitlig i längden.

Audi: Den generationen dieslar är inte heller skonade från saker som hög oljeförbrukning och DPF-/EGR-relaterade problem. Angående växellådor; är bilen framhjulsdriven är det troligen en Multitronic. Det är en CVT och medan de är pålitliga är de också inte de mest effektiva vid gaspådrag. Den sjustegade DSG:n (S-Tronic), vilket är en DCT till de bilar med fyrhjulsdrift är mer direkt, effektiv och kan därför upplevas som mindre mjuk vid exempelvis stadskörning. För de motoralternativ med kamrem borde Audi ha sänkt serviceintervallerna för byte av kamrem med ett några tusen mil, precis som Volvo gjorde för dieselversionen av VEA-motorn.

BMW: De motorerna jag har fått höra är drabbade är N20 och N26 (det gäller då spännaren). Vill minnas att det åtgärdades runt MY16 - det får du kolla upp. Jag vill inte påstå att problem kopplade till tillvalet luftfjädring är vanliga, men de förekommer. Angående X-Drive eller inte beror enligt mig på var, hur och vad man kör. Provkör och avgör själv.

Mercedes: intressanta bilar med fokus på komfort och generellt sett högre byggkvalitet, kan vara värt en provtur. Vad jag har fått till mig är att de ibland dras med problem som elfel, vilket kan medföra större kostnader. Det kanske också är den bilen jag helst inte hade ägt när problemen kommer. Samma sak gäller egentligen Audi också.

Det finns givetvis många fler positiva och negativa delar att överväga om bilarna ovan, men det är lite av vad jag har snappat upp. Ett relativt ”säkert kort” är en V60 D4 AWD från MY16 och uppåt, i gott skick och med bra servicehistorik. Å andra sidan finns det inga sådana kort och det finns dessutom fler dieselval än det sistnämnda för V60.
Tack för input. Största anledningen till att byta är dels att jag behöver/villhöver lite större bagage. Sen står dom rätt bra i värde med mina mil och utrustning. Med fler mil och mer tid ökar risken för tråkiga fel som kommer göra bilen mer svårsåld.

Räknar man driftkostnader så är det ett idiotbeslut. Jag åker på 0,5 i snitt på 2 år och servar själv.

Får inte riktigt ekonomin att gå ihop med leasad elbil med mina krav, annars hade det varit ett alternativ.
Eftermontera OEM backkamera V90 -18

Var kostar det 6300kr ?

Volvo car UX

Texten"Den här tjänsten uppfyller i[…]

Elpriset

Minuspris på el imorrn så då &au[…]

Tack för input. Största anledningen till[…]