Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej skriver kort fattat först och detaljerat efter.

Jag har en Volvo XC60 2016
Motor D3 2.0
Motorkod D 4204 T4
Felkod P229000 (injektorstyrning för lågt tryck. Allmän information om fel. Ingen undertypinformation.

Högtrycks pump helt ny från Volvo byt i Måndags 2025-12-18

Samma felkod

Bilen går runt men inte en gnutta liv över huvudtaget medans motorn försöker starta. Diagnostik verktyg säger under 100 kpa högtrycks sidan och låg trycks sidan 150-200 kpa

Vad kan jag göra här näst har fått 3 alternativ.
1. Testa byta bränsle pump i tanken
2. Ny commonrail då sensorn IMV (inlet metering valve) inte säljs separat.
3. Ny eller nya spridare.

Känner mig redan nu lite arg då jag först fick svar direkt det är högtrycks pumpen och så byter man den för över 20K och sen startar inte endå.

Lång historia

För 16 månader sedan dog bilen mitt på E4an bilens motor bara sluta få bränsle. Jag stod vid väg kanten och efter några minuters försök till att starta motorn så hoppade den igång. Jag försökte på Volvo men ch dom fick upp koden P22900 och sa direkt det är högtrycks pumpen som behöver bytas. Jag kände då att nej jag byter inte för snart är det kamrems byte endå och kan byta då istället. Då fick jag tips testa byt bränsle filtret så Jag byte då Bränsle filtret och har inte haft problem sedan dess förens nu. Under black Friday i år 4 veckor sedan gjorde jag optimering på BSR Stockholm steg+1 påstod från 158 HK till 270HK. Bilen har aldrig gått så bra förut och jag blir nästan förbannad att bilen inte alltid gått så bra som den gjorde efter optimeringen. Jag är en av Sveriges jobbigare bil förare som ska åka cruise control på exakta hastighetsgränsen jämt så jag kör inte bilen hårt alls. Men så hände det igen jag svänger in mot en parkerings ficka på tomgång och bilen dörr inge bränsle. Men den här gången vägrar bilen starta vad jag en gör. Samma felkod som för 16 Månader sen P229000. Kontakta BSR och dom sa konstigt optimeringen ska inte göra så bilen inte startas dock har det hänt att bilen kan gå skit men det skulle märkas direkt efter optimeringen. Jag återställer iallafall bilen till Orginal då jag köpte egen PPC3 och sen kodar om bilen utan fel meddelanden. Bilen går fortfarande inte att starta samma fel kod som innan P229000.

Volvo är tydligen verkstaden men mest bokade verkstads tider i världen då jag var välkommen i Februari vilket jag inte kan vänta så Länge utan bil så jag lämna på en annan verkstad och sa Byt högtrycks pumpen kamrem och diesel filter. Efter allt är byt får jag samtal allt byt men bilen startar fortfarande inte. Nu har dom haft bilen över en vecka och gjort flera försök och tester men dom får inte igång den förbannade jävla bilen. Så nu är jag desperat för hjälp vad kan jag göra nu har någon haft denna felkod förut hur löste det sig? Eller ska jag behöva byta alla dessa delar utan att veta om det ens är fel på dom och få en räkning sen som är dyrare en vad halva bilen är värd?

Tacksam för tips
Volvo car UX

Texten"Den här tjänsten uppfyller i[…]

Elpriset

Minuspris på el imorrn så då &au[…]

Tack för input. Största anledningen till[…]

Hög tomgång

Kolla om det finns felkoder. Kan vara en vakuuml&[…]