Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Erik Å skrev:Den här voc-generationen med laddningsbart batteri bör släppa felkoderna efter ett tag när det nya batteriet laddas..
Möjligt att mitt minne sviker :-D
Själv skulle jag sett till att få mjukvaruuppdateringen. Det var visst någon fix för ändringar i mobilnätverket inkluderad också..
Jag pratade med en tekniker på Volvo Car Retail om detta med 8 årsgränsen, enligt honom är det inte något som gäller längre?
Skumt nog satt min bil denna felkoden precis när den var lite öevr 8 år.

Enligt teknikern har de haft bilar inne som är både 9 och år när de sätter felkoden.
Undrar vad som gäller, läser man av absolut laddning på batteriet i dagsläget tro?

Tyvärr så måste man betala för denna mjukvaran, den ingår inte i någon vanlig uppdatering vid service.
Det är underligt om det faktiskt rör sig om en felrättning, 690 kr vill Bilia ha för denna.
Användarvisningsbild
av Erik Å
least skrev: Idag, 14:38 Jag pratade med en tekniker på Volvo Car Retail om detta med 8 årsgränsen, enligt honom är det inte något som gäller längre?
Skumt nog satt min bil denna felkoden precis när den var lite öevr 8 år.
Enligt teknikern har de haft bilar inne som är både 9 och år när de sätter felkoden.
Undrar vad som gäller, läser man av absolut laddning på batteriet i dagsläget tro?
Din tekniker har förmodligen rätt, 8-årsgränsen var nog på den tidigare generationen med icke-laddningsbart batteri..
2016 och framåt med laddningsbart 2xAA-batteri mäter cellspänning och cellbalans. Felkod sätts när cellspänning går under 2.5V (osäkert, minnet sviker) och 500mV cell-obalans.
Går cellspänningen under 2V så stängs laddningen av eftersom det kan bli brandrisk om man laddar en djupurladdad Li-jon cell. Då är det alltså kört, ingen laddning tillåts och spänningen fortsätter att sjunka..

Såvitt jag vet var tanken att batteriet (ursprungligen Tadiran) skulle klara 10 år, väldigt konstigt om det finns en tidbegränsning vid 8 år då.. ;-) Men jag var aldrig inblandad i den diskussionen, gissar bara.
Sen kom EVE in som ersättare när Tadiran inte kunde leverera. EVE har definitivt kortare livslängd men ingen ändring gjordes i mjukvaran pga detta. VoC-enheten kan för övrigt inte avgöra vilket batteri den har fått.. Och EVE kunde aldrig ge en konkret siffra på livslängden trots många många frågor :-/
Nya mjukvaran laddar inte till 4.1V cellspänning utan ca 3.95V för att förlänga batteriets livslängd.. Precis som nyare mobiltelefoner gör om man väljer att prioritera livslängd före driftstid :-D
Batteri till voc

Jag pratade med en tekniker på Volvo Car R[…]

LED ramp och XBB dongle

Har precis fått min EX40 2026 och lämna[…]

Har en V70 som har otroligt svajig tomgång o[…]

Volvo car UX

https://speedme.ru/sv/posts/id19342-volvo-skjuter-[…]