Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sel
#1622330
Jag håller på och kikar efter en fas tvåa nånstans mellan 2010 och 2013 med automatlåda. Är lite kluven kring motorval då jag kommer köra den till och från jobb mest och blir nog max 500-1000 mil per år. Har kikat mycket på 2.5FT motorn eller är ändå en D3-D4-D5 ett bättre och säkrare val?

Vad ska man hålla extra utkik över när man är och kollar på dessa bilar?
av Slasken
#1622512
FT är en trevlig motor och det gör inte så ont betala skatten heller.
Som tillägg till ovan inlägg.
Lyssna om det tjuter vid start av kall motor som avtar efter en kort stund, lösa muttrar på avgassidan.
Frihjulslager generator
Lager AC kompressor.
Kontrollera oljeläckage, VVTdreven kan vara för glappa och packboxarna slut, dyr reparation.
av William85
#1622520
Min 2015 har sakteliga senaste åren fått lite rostangrepp som växer på framförallt trösklarna framför bakhjulen och kring stötdämparinfästningarna i bakre hjulhusen. Kan vara bra att känna till och hålla efter. Jämfört tidigare bilar jag haft så skulle jag dock säga att den är ganska bra rostskyddad men på en 15 år gammal bil skulle jag inte hoppa över att kolla lite under…
av emtor
#1622527
Alla har en åsikt, och min åsikt är att D5 (2.4d) är skottsäkra motorer.
Bensin femman är också bra.
Volvo V70 från mitten på 2000-talet är kända för att vara mycket bra.
En gubbe i Haparanda såg min bil (2008 årsmodell, 2.4d motor) och sade att den bilen får du aldrig sälja.
Gubben hade arbetat på Volvofabriken i Skövde och ägde en samling gamla volvobilar bland annat en snygg P1800 samt en utav Pehr G. Gyllenhammar sina tjänstebilar.
Volvo car UX

För att öka på förvirringen s[…]

Internetdelning iOS 26

Uppdatering: en ny version (26.2) släpptes oc[…]

Handbromlampan kan vara att spaken inte går […]

Elfel baklucka

Prova att peta ut locket över bakrutetorkaren[…]