Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Det börjar bli dags för service och kamrembyte på min Volvo S90 D5 AWD (2018, ca 145 000 km).

Jag kollade med Volvo, och de ville ha 12 500 kr bara för kamrembytet. Om jag skulle göra full service samtidigt landar det nog runt 18–20 000 kr.

Jag har bestämt mig för att beställa delarna själv från Autodoc. Det finns att välja mellan SKF, GATES och BOSCH – vilken är egentligen bäst kvalitet för kamrem + vattenpump på Volvo?

För servicen har jag lagt till:

Motorolja 5 L Olja, kupé, luft- och bränslefilter Eventuellt drivrem (generatorrem) med spännare

Jag har valt Bosch för luft- och bränslefilter, resten blir Mannfilter.

De landade på 6000kr.

Planen är att jag gör servicen själv, men kanske lämnar in bilen för oljebyten för några hundralappar så att man får stämpeln i serviceboken. Små verkstäder brukar ta ca 300 kr för arbetet.

Kamremsbytet tänker jag lämna in på verkstad. Bor i Uddevalla, så tar gärna tips på verkstäder som gör jobbet på ett bra sätt. Om man räknar med ca 5–5,5 timmar arbete, vad tror ni att det kostar arbetet?

Om jag beställer delar själv landar hela full service + kamrembyte på runt 12 000 kr, vilket känns betydligt billigare.

Jag funderar även på en mjukvaruuppdatering – bilen har just nu version 2.5. Någon som vet vad det brukar kosta? Eller om de kan göra samband med kamrembyte "mekonomen"volvo".

Tacksam för tips och erfarenheter!
Hallå!
Jag skulle alla gånger lämna in bilen på auktoriserad Volvo verkstad du får garanti på jobbet och om man skaffar Carpay kan man dela upp beloppet räntefritt +att man får 5% på fakturan.
Så har jag gjort men vad vet jag.
Mvh///Micke.E

Den är väl infällbar? Tryck på[…]

Idag när vi var på olika ärenden s[…]

Insynsskydd V70

Jag besvarar denna själv. Var ute i bilen och[…]

Fel på kupefläkt

Jag byte motstånd på en V70 2011 f&oum[…]