Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av amazonus
#1620759
Hej Volvotokar!
Som jag skrivit i ämnesraden, ska jag byta Vvt-drev och eventuell solenoid då jag INTE har några felkoder
Inga vibrationer
Ingen hög oljeförbrukning eller bensinförbrukning.
Inget läckage.
Den går riktigt bra för sina dryga 32" mil.
Jag är 4e ägaren, dragkrok aldrig monterad.
Handlar om en T4, 2003 med B4204T5 -motorn.
Manuell låda.
Haft bilen sen mars 2024 och bytte kamremmen med VP och alla rullar. Notera! Motorn lät precis likadant innan som efter.
Även multiremmen byttes.
Avgassystem från katten och bakåt bytte jag i somras.
Vindrutan likaså.
Och de berömda reläerna i CEM.

Känns som att de flesta "dyrare" poster har jag hunnit med på dem 1.5 år jag ägt bilen, eller känner ni här på Forat till något annat trevligt som gärna brakar totalt?
Tidigare ägare har bytt:
Bromsok och skivor fram och bak +längsgående bromsrör.
Krängningshämmare runt om.
Länkarmarna
Och en massa mer.
Sedvanliga rosten tyvärr.

Hoppas nån önskar svara.

Mvh!
/M
av KalleJ
#1620761
ska jag byta Vvt-drev och eventuell solenoid då jag INTE har några felkoder
Ptja, frågan är ju varför isåfall.
Använd OBD och kolla vad kamaxelgivaren säger för min & max.
av amazonus
#1620769
Exakt!
Personligen är jag inte nojig, brakar den så gör den:))
Men om jag säljer så är det ju bra...

Har inte nån tokigt avancerad OBD tyvärr. Känner 1 Volvomek dryga 50 mil bortöver...
Bor i en av Stockholms västra förorter, nära till både E18 och E4 om nån snäll själ hajar!
Jag kan bilglas som handen i handsken, men har inte svårt att förstå hur det funkar:)
av Boller
#1621416
Om motorn går bra, inga felkoder finns och du inte har några typiska symtom på dåligt VVT-drev (skrammel vid kallstart, ojämn gång, tappad vinkel), då finns egentligen ingen anledning att byta i förebyggande syfte - de brukar låta ordentligt innan de ger upp. På B4204T5 håller VVT ofta länge om oljebyten sköts. Det du redan gjort täcker de flesta dyrare poster, så snarare hade jag sagt: kör och njut tills den faktiskt visar symtom, annars riskerar du bara att lägga pengar i onödan.
#1622267
Ursäkta för sent svar, varit i radioskugga ett par veckor:)

Motorn "knattrar" till lite då och då. Varm som kall motor. Låter lite som en symaskin. Hörs på tomgången. Kanske är lite beroende på vad det är för grader ute. Känns som den knattrar mindre vid omkring minus 10 grader ute men kan lika gärna vara psykologiskt:))
Kör på Swedols helsyntet motorolja, mest för att jag får ett schysst pris.
Men som jag skrev tidigare, inget annat knas.
Byter varje 500 mil.

Känns som att jag ska sitta lugnt kvar i båten.

Må bäst!

@Daniel78 , Om 1000 mil ja ;-) :bored: J[…]

Verktyg kamremsbyte

Glömde säga att jag är utan kompres[…]

Glapp i framvagn V70 -06

På min V70 T5 02:a hade jag ett klonk i fram[…]

Batteri till voc

Ja, anpassat för 4G så att nödfunk[…]